NIEUWS VAN VROEGER
Jan Dekker
4
De elektrificatie van de Nederlandsche Spoorwegen bereikt ook
Waarland. Uit het Noordhollands Dagblad over het eerste half
jaar 1958 blijkt dat de discussie over de beveiliging van de over
wegen hoog oplaait; dit mede door een enorme klapper in de nacht
van 17 januari. Daarnaast brengt het wisselende winterweer niet
alleen tuinders, maar ook gemeentebestuurders in problemen.
Deze en andere zaken selecteerden wij voor u uit de toenmalige
krantenberichten.
BESTUURDER GEWOND
TWEE MEISJES ONGEDEERD
In 1971 werd de onbewaakte spoor
wegovergang voor het verkeer gesloten.
15 januari
Op de in Amsterdam gehouden districts-
wedstrijden van de EHBO, waar een 47-
tal ploegen aan deel neemt, komt de af
deling Waarland in de juniorenrubriek
met twee ploegen uit. Zij worden resp.
als nr. 6 en 7 gerangschikt. De heer
S. Bruin krijgt een tweede prijs als
commandant.
17 januari
Vrijdagavond te 23.20 uur is op de
onbewaakte overweg in de Sloot
gaard, gemeente Harenkarspel,
een bestelauto met manufacturen,
bestuurd door de 43-jarige textiel
handelaar G. van Nuland uit Anna
Paulowna gegrepen door een werkt-
rein die van Alkmaar op weg was
naar Schagen om daar assistentie te
verlenen bij het aanleggen van de
bovenleidingen van de spoorweg-
elektrificatie. De auto werd eerst
door een waarschuwingshek gedrukt
en vervolgens tegen een der zware
kabeldragende masten gemangeld
zodat een der wanden er totaal werd
uitgedrukt en twee inzittende meisjes
door het aldus ontstane gat ruim
10 meter werden weggeslingerd tot
voor de vensters van spoorhuis 26.
De bewoners van dit huisje, fam.
Rohof, hadden zich reeds ter ruste
begeven, doch werden uiteraard
gewekt door de formidabele slag
waarmee de diesellocomotief van de
werktrein zich achter in de Volks
wagenbestelauto boorde. Toen zij
beneden kwamen en licht maakten,
zagen zij twee spoorwegarbeiders
die behoedzaam met de uit de auto
geslingerde meisjes kwamen aandra
gen. Het waren de 14-jarige Joke v.
Nuland, dochter van de bestuurder,
en een kennisje, de 19-jarige Tinie
Klink uit Anna Paulowna. De be
stuurder lag languit versuft in de uit
elkaar gerukte cabine, terwijl de la
ding textiel over de spoorbaan en het
voortuintje van de fam. Rohof was
verspreid. Hij werd binnengedragen
bij de in de nabijheid wonende fam.
Tesselaar. Het bleek dat de heer v. N.
op bezoek geweest was bij landbou
wer Nolten, juist aan de andere zijde
van de overweg. De reis naar Anna
Paulowna was dus wel heel spoedig
onderbroken. Hij kon zich volstrekt
niet herinneren de werktrein opge
merkt te hebben. Wegens de moei
lijke ligging van de overweg duurde
het even voordat dokter Hageman en
de ziekenauto van de fa. Deutekom
uit Schagen de onheilsplek hadden
bereikt. Bij het medisch onderzoek
bleek dat beide meisjes ondanks
het feit dat ze minstens 10 meter
waren weggeslingerd, wonder boven
wonder totaal geen letsel hadden
bekomen. Alleen was het nodig een
hunner een injectie te geven tegen
shock. Enkele uren later zijn beide
meisjes door een der omwonenden
per auto naar hun resp. woningen
te Anna Paulowna gebracht. De
bestuurder werd na verbonden te
zijn met een lichte hersenschudding
en een schouderfractuur naar het St.
Elisabethsziekenhuis te Alkmaar
vervoerd.
De Volkswagen-bestel was na de
krach alleen nog maar rijp voor
de sloop. Functionarissen van de
spoorweginspectie en de wachtmees
ters der rijkspolitie van Waarland en
Zijdewind stelden een onderzoek in
naar de toedracht. Aangenomen moet
worden dat de v. N. de vrij flauwe
werktreinverlichting niet heeft
opgemerkt. De trein is met ruim drie
kwartier vertraging naar Schagen
doorgereden.
- 'iL'