NIEUWS VAN VROEGER Jan Dekker 4 De elektrificatie van de Nederlandsche Spoorwegen bereikt ook Waarland. Uit het Noordhollands Dagblad over het eerste half jaar 1958 blijkt dat de discussie over de beveiliging van de over wegen hoog oplaait; dit mede door een enorme klapper in de nacht van 17 januari. Daarnaast brengt het wisselende winterweer niet alleen tuinders, maar ook gemeentebestuurders in problemen. Deze en andere zaken selecteerden wij voor u uit de toenmalige krantenberichten. BESTUURDER GEWOND TWEE MEISJES ONGEDEERD In 1971 werd de onbewaakte spoor wegovergang voor het verkeer gesloten. 15 januari Op de in Amsterdam gehouden districts- wedstrijden van de EHBO, waar een 47- tal ploegen aan deel neemt, komt de af deling Waarland in de juniorenrubriek met twee ploegen uit. Zij worden resp. als nr. 6 en 7 gerangschikt. De heer S. Bruin krijgt een tweede prijs als commandant. 17 januari Vrijdagavond te 23.20 uur is op de onbewaakte overweg in de Sloot gaard, gemeente Harenkarspel, een bestelauto met manufacturen, bestuurd door de 43-jarige textiel handelaar G. van Nuland uit Anna Paulowna gegrepen door een werkt- rein die van Alkmaar op weg was naar Schagen om daar assistentie te verlenen bij het aanleggen van de bovenleidingen van de spoorweg- elektrificatie. De auto werd eerst door een waarschuwingshek gedrukt en vervolgens tegen een der zware kabeldragende masten gemangeld zodat een der wanden er totaal werd uitgedrukt en twee inzittende meisjes door het aldus ontstane gat ruim 10 meter werden weggeslingerd tot voor de vensters van spoorhuis 26. De bewoners van dit huisje, fam. Rohof, hadden zich reeds ter ruste begeven, doch werden uiteraard gewekt door de formidabele slag waarmee de diesellocomotief van de werktrein zich achter in de Volks wagenbestelauto boorde. Toen zij beneden kwamen en licht maakten, zagen zij twee spoorwegarbeiders die behoedzaam met de uit de auto geslingerde meisjes kwamen aandra gen. Het waren de 14-jarige Joke v. Nuland, dochter van de bestuurder, en een kennisje, de 19-jarige Tinie Klink uit Anna Paulowna. De be stuurder lag languit versuft in de uit elkaar gerukte cabine, terwijl de la ding textiel over de spoorbaan en het voortuintje van de fam. Rohof was verspreid. Hij werd binnengedragen bij de in de nabijheid wonende fam. Tesselaar. Het bleek dat de heer v. N. op bezoek geweest was bij landbou wer Nolten, juist aan de andere zijde van de overweg. De reis naar Anna Paulowna was dus wel heel spoedig onderbroken. Hij kon zich volstrekt niet herinneren de werktrein opge merkt te hebben. Wegens de moei lijke ligging van de overweg duurde het even voordat dokter Hageman en de ziekenauto van de fa. Deutekom uit Schagen de onheilsplek hadden bereikt. Bij het medisch onderzoek bleek dat beide meisjes ondanks het feit dat ze minstens 10 meter waren weggeslingerd, wonder boven wonder totaal geen letsel hadden bekomen. Alleen was het nodig een hunner een injectie te geven tegen shock. Enkele uren later zijn beide meisjes door een der omwonenden per auto naar hun resp. woningen te Anna Paulowna gebracht. De bestuurder werd na verbonden te zijn met een lichte hersenschudding en een schouderfractuur naar het St. Elisabethsziekenhuis te Alkmaar vervoerd. De Volkswagen-bestel was na de krach alleen nog maar rijp voor de sloop. Functionarissen van de spoorweginspectie en de wachtmees ters der rijkspolitie van Waarland en Zijdewind stelden een onderzoek in naar de toedracht. Aangenomen moet worden dat de v. N. de vrij flauwe werktreinverlichting niet heeft opgemerkt. De trein is met ruim drie kwartier vertraging naar Schagen doorgereden. - 'iL'

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 4