32 idee bleek zo interessant dat besloten werd dat de voorzitter en secretaresse eens met pastoor hierover zouden gaan spreken. Dit overleg mondde uit in een gezamenlijke vergadering van Oudercomité en Kerkbestuur. Aan de vorming van een afzonderlijk Schoolbestuur bleken nogal wat haken en ogen te zitten. Met name de rol van de parochie moest duidelijk in de statuten worden verankerd. Besloten werd de Raad van Overleg te vragen deze zaak verder uit te werken en kandidaat- bestuursleden voor het te vormen school bestuur te zoeken. De Raad van Overleg, waarin alle geledingen van de Waarlandse gemeenschap waren vertegenwoordigd, nam royaal de tijd alvorens men tot een voorstel kwam. Binnen dit overlegorgaan kwamen tegenstellingen over de wijze waarop de rol van de Kerk vorm moest worden gegeven tot uiting. Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-’63) had de aanzet gegeven tot vele veranderingen binnen de katholieke Kerk. Het altijd zo volgzame katholiek Nederland deed daar nog een schepje bovenop, waardoor vele vertrouwde zaken ter discussie werden gesteld. Eerste Communie Ook de verhouding tussen school en parochie in Waarland ontkwam niet aan de tijdgeest. Aan vaste gewoonten en afspraken werd getornd, maar voordat dat zover was, gingen ellenlange verga deringen hieraan vooraf. Zo discussieer de het Oudercomité op 23 augustus 1969 over de Eerste Communie. Men wist niet beter dan dat dit in de eerste klas (nu groep drie) gebeurde. Deze keer maakte de juffrouw van de eerste klas hiertegen bezwaar: De kinderen moesten in korte tijd leren lezen en schrijven. Dat kwam elk jaar onder druk doordat de voorbe reiding van biecht en 1e Communie een groot beslag op de beschikbare lesuren legde. Alle ouders gaven de voorkeur aan het oude systeem. Ze beriepen zich op Paus Pius X. Deze had immers in 1910 de kindercommunie ingeteld en dat betekende dat kinderen vanaf hun zevende jaar op zondag verplicht de H. Mis moesten bijwonen en dan zouden ze de Communie niet kunnen ontvangen?!? Dat kon toch niet! Na urenlang beraad kwamen de standpunten niet nader tot elkaar, tot iemand met het voorstel kwam te gaan stemmen over het voorstel: om dit jaar nog de Eerste Communievoorberei ding in de eerste klas te doen en volgend jaar in de tweede (nu groep 4). Pastoor Laan, benoemd na achtereenvolgens pastoor Breedveld en pastoor Bakkum, ging mee met het standpunt van de leer krachten en vond het een heel belangrijk punt dat de kinderen er goed op voor bereid zijn. En zo werd voor het eerst in de geschiedenis van het Oudercomité gestemd. Uit de stemming bleek dat de meeste ouders over de streep waren ge trokken en het voorstel goedkeurden. Hernieuwing Doopbeloften Een ander heikel punt was de Plechtige Hernieuwing der Doopbeloften. Het gaat daarbij over de beloften die bij het H. Doopsel door de peter en meter namens de dopeling worden uitgesproken: de drievoudige afzwering van de duivel en drievoudige belijdenis van het geloof in God. Bij de Plechtige Hernieuwing der Doopbeloften werden deze door de kinderen herhaald. De feestdag waarop dit gebeurde was vergelijkbaar met die van de Eerste Communie. Jongens in nieuwe kleren gestoken en meisjes gekleed in feestelijke kleding waren de hele dag het middelpunt van de belangstelling. Ooms en tantes, evenals buren en bekenden kwamen zo’n dag op bezoek en gaven een passend cadeautje in de vorm van een religieus getint schilderijtje, een wijwaterbakje of het traditionele diezenéétje (ontbijtserviesje). (Tegenwoordig is de hernieuwing van de doopbeloften een vast onderdeel van mo' d2 Plechtige Geloofsbelijdenis Hernieuwing der Doopbeloften AU blijvende herinnering aan deze dag i* U dit kerkboek ter hand geateld door Uw Pastoor en van

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2008 | | pagina 32