DE MIDDENWEG VAN DE SLOOTGAARD Mi jfc V gj Piet Kleverlaan Lamoraal van Egmont. 28 Een rechte weg met slechts een flauwe bocht in een van de eerste droogmakerijen van ons land. Een middenweg liep vanaf de Speck- eeters Polder naar de Boomer Wdel. Na de drooglegging van de Slootgert behoorde het grootste deel van de polder tot de heerlijkheid Haringcarspel en het andere deel tot Oude Niedorp. De Sandweg en een stuk van de Middenweg vormden toen de grens. Vanaf ongeveer 1880 wordt voor de Middenweg de naam Slootgaardweg gebruikt. Bij de herindeling van diverse gemeenten in 1990 vonden tussen Harenkarspel en Niedorp grenscorrecties plaats. De spoorlijn Den Helder-Alkmaar werd voor een deel de grens en vanaf dat j aar kwam de Slootgaardweg in zijn geheel in Harenkarspel te liggen. Aan het begin van onze jaartelling woon den in het huidige West-Friesland nog nau welijks mensen. Het landschap bestond uit een dikke laag veen met hier en daar een begroeiing van wilgen en elzen. Langzamerhand begon in dat landschap enige verandering te komen. De bewo ners gingen sloten graven en brachten het land in cultuur. Het gevolg was dat door de afwatering het veen inklonk en de bo dem daalde. Vervolgens werden er tien tallen dijkjes aangelegd en terpen opge worpen om zich tegen de almaar opruk kende zee te beschermen. Dit bleek niet afdoende, want aan het eind van de 12e voldoende bescherming. Tijdens zware stormen brak de dijk nogal eens door. Met als dieptepunt die van 1248 bij Sint Maarten, waarbij het gebied tussen Scha- gen en de Huijgendijk veranderde in een lappendeken van water en stukken land. In die periode ontstonden o.a. de Grote Waert, Schaapskuilmeer, Bleekmeer, Sloot gert en Witsmeer of Schagerwaert. Op het oude land, zoals in de Waarlands- en Speketerspolder, probeerde men de voe ten droog te houden door dijkjes op te wer pen. Daarnaast maakte men gebruik van eenvoudige molens, spuisluisjes en dui kers om het overtollige water op de om liggende meren lozen. In de loop der tijd begon men ook aan droogmaken te denken. Het waren ede len en vooraanstaande burgers die het initiatief namen. Graaf Lamoraal van Egmont was, mede door de vele erfenis sen die hij had gekregen, één van de rijkste en machtigste personen in heel Holland en Vlaanderen. Zijn bezittingen waren verspreid over het huidige Neder- eeuw waren grote delen van West-Fries land door de zee verzwolgen. Pas na de voltooiing van de Westfriese Omringdijk voelden de Westfriezen zich betrekkelijk veilig. Toch bood ook deze niet altijd I De Slootgaardweg, I hoek Ringvaartweg.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2007 | | pagina 28