‘Want waarom deden ze dat niet tijdens de vergadering. Tl Bij bijzondere gelegenheden waren leden van het Oudercomité vaak aanwezig. V.l.n.r: Alie Dekker-Bakker, Riet Wever-Appel, juf. Janmaat, Afie van der Eng-Zutt. Inzet van Schutijser Het gevecht voor een nieuw schoolgebouw werd inmiddels onverdroten voortgezet. Op 27 april 1959 ging er opnieuw een aanvraag de deur uit met een vurig plei dooi om op de urgentielijst te komen. Resultaat: geen bouwvolume. 16 Mei 1960 een vierde poging, ditmaal verge zeld van een uitvoerig rapport van de schoolarts over de onhoudbare situatie. Resultaat: idem. Het wordt eentonig: ties en capaciteiten van de leerkrachten. Als dat allemaal positief zou uitpakken, dan zou onderzocht worden in hoeverre het resultaat in de school werd geremd door ruimtegebrek en onvoldoende inrich ting. Het resultaat laat zich raden. Hij eindigde zijn rapport met de volgende conclusie: 1) Hoofd en leerkrachten heb ben er een goede kijk op hoe het onderwijs zou moeten worden gegeven om aan verantwoorde eisen te voldoen. 10 november 1962 de volgende aanvraag. Deze keer vergezeld van een uitgebreide toelichting van het schoolbestuur, een rapport van de schoolarts en een uitvoe rige aanbeveling van de heer Schutijser, voorzitter van de Katholieke Onderwijs Organisatie. Schutijser was door het schoolbestuur gevraagd een rapport op te stellen over de kwaliteit van het onderwijs en de remmende invloed van de zeer slechte staat waarin het gebouw verkeerde én de volstrekt onvoldoende ruimte. Dit verzoek was het gevolg van een be spreking tussen het College van B en W, het schoolbestuur, de Rijksinspecteur en de Inspecteur van de Volksgezondheid. Schutijser ging niet over één nacht ijs. Hij spitte het leerplan door en onderzocht de werkwijze in de praktijk. Voorts toetste hij of het leerplan strookte met de inten- ven is, wat altijd jammer is. Want waarom doen ze dat niet tijdens de vergadering als het wordt besproken! Het commen taar kwam vooral uit de hoek van de tuinbouwers. Vaak begonnen zij met hun werk op het land om zes uur in de morgen en met een halfuurtje koppiestoid waren zij om twaalf uur toe aan de warme maaltijd. Het was de vaste regelmaat binnen de honderdzestig Waarlandse tuindergezinnen. Verlenging van de schooltijd tot 12 uur en de thuiskomst van de kinderen om kwart over twaalf haalde die traditie lelijk overhoop. Het onderwijzend personeel moest bakzeil halen en besloten werd de tijd hetzelfde te houden!

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2007 | | pagina 22