40 Het voorverwarmings- bassin. Een uniek stukje natuur verborgen achter het zwembad. Nu helaas verdwenen. groot deel van de ringvaarten waren ver dwenen. Ook het al eeuwen vertrouwde plaatje van ijspret op de betrekkelijk on diepe, maar brede vaar- en molensloten, alsmede ringvaarten behoorde hiermee tot het verleden. Van de nieuwe ijsclub zijn geen statuten beschikbaar, waaruit haar doelstellingen blijken. Toch lijken de hiervoor genoem de veranderingen in het landschap een belangrijke rol te hebben gespeeld. Een indruk van de motivatie komt naar voren wanneer het bestuur zich enkele jaren later met een oproep tot de bevolking richt. Wij hebben indertijd een ijsbaan in Waarland gecreëerd, om de reden dat het Waarland door de verkaveling geen flinke sloten in en om ’t dorp meer had, zodat onze jeugd voor ijspret was aan gewezen op ’t kanaal of de Weeltocht. Gezien deze wateren diep en veelal onbe trouwbaar zijn, hebben veel onzer ouders Het aanleggen en onderhouden van de ijsbaan vroeg heel veel tijd, inzet en aan dacht. Zeker in de beginperiode kwam men regelmatig voor verrassingen te staan. De instelling van de bestuurders maakte dat problemen die zich voorde den adequaat, heel praktisch en zonder officiële vergadering werden opgelost. Uit te voeren werkzaamheden werden op de baan zelf verdeeld en geregeld. Geen woorden, maar daden! Niet voor donker thuis De juist voltooide verkaveling had het polderlandschap in en rond Waarland grondig veranderd. De vaarpolder en een ‘De Kuil’ Ten behoeve van de ijsbaan was een stuk grasland van ca. 1 ha aangekocht van C. Borst uit Barsingerhorn. Het perceel, ten zuiden van het zwembad en aan de oostzijde begrensd door de speelweide, maakte deel uit van de Schaapskuilmeer- polder, in de wandeling de kuil genoemd. Dit werd bijna als vanzelfsprekend ook de naam voor de aan te leggen ijsbaan. Het ijsbaanterrein was bereikbaar vanaf de Jonkerstraat via een achter de badhok jes gelegen pad. Via de speelweide kwam dit - langs de pomp van het zwembad - uit bij het ijsbaanterrein. Al snel na de oprichting werd begonnen met het werken aan de baan. Onder meer met behulp met materieel van het loon bedrijf van Adam Bruin werd de toplaag van het terrein naar de zijkanten verscho ven. Hierdoor verdwenen de greppels en werd het terrein gevlakt. De vrijkomende grond werd gebruikt voor de omdijking. Zo ontstond een bassin van zo’n 30 tot 50 cm diep. Bij enige vorst van belang zou hier al snel een fraaie ijsvloer op kunnen ontstaan. Om de baan onder water te kunnen zet ten zorgde men ervoor dat zowel het zwembad als het voorbassin tot hun nek aan toe gevuld waren. De in- en uitlaat tussen het voorbassin en het zwembad bleef geopend. Wanneer het KNMI gunstig vriesweer voorspelde werd een invoerschuif tussen het voorbassin en de ijsbaan geopend. Het water uit beide reservoirs stroomde dan met kracht de ijsbaan binnen. Het vullen van de baan ging dan ook sneller dan men vooraf had gedacht; doorgaans was het karwei bin nen één nacht geklaard. In de buurt van de waterinvoer bleek echter een wak te ontstaan en om dit te voorkomen werd al snel besloten een invoerput op te metse len. Voor het wak bleek dit uiteindelijk geen oplossing. Door lekkage van de baan moest er voortdurend water worden toegevoegd; hierdoor ontstond het wak telkens opnieuw. Voor de winter ’69 -’70 werd - meer al eens in grote angst gezeten als hun kind voor donker niet thuis was. Kortom: de nieuwe ijsbaan met daar bij het nodige toezicht moest voor de schaats- en ijspretliefhebbers een goed en veilig alternatief worden voor datgene wat door de verkaveling was verdwenen. -- V V.a.1. k.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2006 | | pagina 40