26 In 2004 werd de Pro- vincialeweg omgeleid. De luchtfoto geeft een goed zicht op de loop van het nieuwe weggedeelte. ciële raming van de totale kosten te maken. Binnenskamers hield men er rekening mee dat de begroting van 22 miljoen gulden weleens fors zou kunnen worden over schreden. Voor extra geld kon de provincie per 1 mei 1927 aankloppen bij het Rijk. Want vanaf toen werd belasting op het rijden met motorrijtuigen op de openbare weg ingevoerd. De opbrengst kwam in een wegenfonds, waaruit de aanleg en het onderhoud zou worden betaald. Ook zou gedurende drie jaar het geld van de rijwielbelasting in dit fonds komen. Het Rijk stelde daarbij o.a. als voorwaarde dat Een belangrijk knooppunt Het was voor de provincie moeilijk om voor zo’n lang lopende periode een finan- In de werkverschaffing Na de Eerste Wereldoorlog had het Rijk regelingen in het leven geroepen voor werkverruiming en ondersteuning van werklozen. Halverwege de jaren dertig werd de noodzaak van deze rege lingen steeds groter. Een werkloze ontving een steunuitkering, net genoeg om van te leven. Wie in de werkverschaffing werkte, kreeg boven die steun nog een toeslag. Niet alle projecten werden in het kader van de werkverschaffing uitgevoerd. Het tracé van het Niedorper Verlaat-Winkel en het baanvak Broekerweg-Roskamsluis echter wel. Hiervoor had men berekend dat 100.000 m3 (klei)grond moest worden verzet en dat het karwei gedurende een jaar werk bood voor 50 man. Het waren mensen met allerlei beroepen: van tuinders tot kantoorpersoneel. Ze werden onder leiding van een voorman aan het werk gezet om met schop en kruiwagen grond in kiepkarren te laden en te vervoeren over smalspoor. Op de plaats van bestemming werden de werkzaamheden in omgekeerde volgorde herhaald. De meeste getrouwde arbeiders fietsten elk dag, vaak meer dan een uur, van huis naar hun werk en terug. Ongetrouw de mannen woonden meestal in keten bij de klus. Voor de opzichter was het geen lastig werkvolk; voor een querulant dreigde al gauw een enkele reis naar huis met het verlies van zijn toelage. Gelijktijdig met de aanleg van de provin ciale wegen kwam de realisatie van het West-Friese kanalenplan van de grond. Beide projecten werden deels door de overheid gesubsidieerd in het kader van de werkverschaffing. Ook bij de uitvoering van het kanalenplan had Ir. Reigersman een belangrijke vinger in de pap. De provincie begon met de aankoop van gronden voor het Kanaal Omval-Kolhorn en voor de nieuwe wegen. De vergraving gebeurde grotendeels met de hand en de schop en daarna werd de grond met kiepkarren naar de nieuw aan te leggen aarden baan voor de wegen gebracht. Om risico te beperken werd niet de gehele weg aan één aannemer gegund. De aanbe steding gebeurde in delen. In het verslag van het provinciaal bestuur van Noord- Holland lezen we: Tracé Alkmaar-Niedor- per Verlaat-Schagen. 9 september 1937. Na de openbare aanbesteding is de aanleg van het wegdek tusschen de sluis te Noord- Scharwoude en het Niedorper Verlaat, waarbij gedeeltelijk de Laanderweg wordt gevolgd, opgedragen voor f108.400 aan de N.V. Nederlandsche Basalt Maatschap pij te Zaandam. Op de aarden baan komt een gewalste fundering. Ook het rijwielpad zal bij wijze van proef volgens een goedkoop systeem worden de provinciale wegen moesten aansluiten op de rijkswegen. In het plan waren delen van drie pro vinciale wegen, met als knooppunt het Niedorper Verlaat in de gemeente Haren karspel geprojecteerd: de weg Alkmaar- Niedorper Verlaat-Schagen, Niedorper Verlaat-Hoorn en Niedorper Verlaat- Lambertschaag.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2006 | | pagina 26