26
In 2004 werd de Pro-
vincialeweg omgeleid.
De luchtfoto geeft
een goed zicht op de
loop van het nieuwe
weggedeelte.
ciële raming van de totale kosten te maken.
Binnenskamers hield men er rekening mee
dat de begroting van 22 miljoen gulden
weleens fors zou kunnen worden over
schreden. Voor extra geld kon de provincie
per 1 mei 1927 aankloppen bij het Rijk.
Want vanaf toen werd belasting op het
rijden met motorrijtuigen op de openbare
weg ingevoerd. De opbrengst kwam in
een wegenfonds, waaruit de aanleg en
het onderhoud zou worden betaald. Ook
zou gedurende drie jaar het geld van de
rijwielbelasting in dit fonds komen. Het
Rijk stelde daarbij o.a. als voorwaarde dat
Een belangrijk knooppunt
Het was voor de provincie moeilijk om
voor zo’n lang lopende periode een finan-
In de werkverschaffing
Na de Eerste Wereldoorlog had het Rijk regelingen in het leven geroepen voor werkverruiming
en ondersteuning van werklozen. Halverwege de jaren dertig werd de noodzaak van deze rege
lingen steeds groter. Een werkloze ontving een steunuitkering, net genoeg om van te leven. Wie
in de werkverschaffing werkte, kreeg boven die steun nog een toeslag.
Niet alle projecten werden in het kader van de werkverschaffing uitgevoerd. Het tracé van het
Niedorper Verlaat-Winkel en het baanvak Broekerweg-Roskamsluis echter wel. Hiervoor had
men berekend dat 100.000 m3 (klei)grond moest worden verzet en dat het karwei gedurende
een jaar werk bood voor 50 man. Het waren mensen met allerlei beroepen: van tuinders tot
kantoorpersoneel. Ze werden onder leiding van een voorman aan het werk gezet om met schop
en kruiwagen grond in kiepkarren te laden en te vervoeren over smalspoor. Op de plaats van
bestemming werden de werkzaamheden in omgekeerde volgorde herhaald. De meeste getrouwde
arbeiders fietsten elk dag, vaak meer dan een uur, van huis naar hun werk en terug. Ongetrouw
de mannen woonden meestal in keten bij de klus. Voor de opzichter was het geen lastig werkvolk;
voor een querulant dreigde al gauw een enkele reis naar huis met het verlies van zijn toelage.
Gelijktijdig met de aanleg van de provin
ciale wegen kwam de realisatie van het
West-Friese kanalenplan van de grond.
Beide projecten werden deels door de
overheid gesubsidieerd in het kader van de
werkverschaffing. Ook bij de uitvoering
van het kanalenplan had Ir. Reigersman een
belangrijke vinger in de pap. De provincie
begon met de aankoop van gronden voor
het Kanaal Omval-Kolhorn en voor de
nieuwe wegen. De vergraving gebeurde
grotendeels met de hand en de schop en
daarna werd de grond met kiepkarren naar
de nieuw aan te leggen aarden baan voor
de wegen gebracht.
Om risico te beperken werd niet de gehele
weg aan één aannemer gegund. De aanbe
steding gebeurde in delen. In het verslag
van het provinciaal bestuur van Noord-
Holland lezen we: Tracé Alkmaar-Niedor-
per Verlaat-Schagen. 9 september 1937.
Na de openbare aanbesteding is de aanleg
van het wegdek tusschen de sluis te Noord-
Scharwoude en het Niedorper Verlaat,
waarbij gedeeltelijk de Laanderweg wordt
gevolgd, opgedragen voor f108.400 aan
de N.V. Nederlandsche Basalt Maatschap
pij te Zaandam. Op de aarden baan komt
een gewalste fundering.
Ook het rijwielpad zal bij wijze van proef
volgens een goedkoop systeem worden
de provinciale wegen moesten aansluiten
op de rijkswegen.
In het plan waren delen van drie pro
vinciale wegen, met als knooppunt het
Niedorper Verlaat in de gemeente Haren
karspel geprojecteerd: de weg Alkmaar-
Niedorper Verlaat-Schagen, Niedorper
Verlaat-Hoorn en Niedorper Verlaat-
Lambertschaag.