Overhaal: Verlaat: 25 Voor een goed begrip moeten we terug gaan naar het begin van de 20e eeuw. In elke provincie werden de grote wegen in twee klassen verdeeld. De weg van Haarlem via Alkmaar naar Den Helder behoorde tot de eerste klasse, was daarmee rijksweg en viel onder het beheer van het Departement van Binnenlandse Zaken en Waterstaat. De wegen van de tweede klasse, waaronder de weg Alkmaar- Hoorn-Enkhuizen, waren in beheer bij gemeenten en waterschappen. Deze kregen jaarlijks een subsidie voor onder houd van de provincie. Het interlokale verkeer was in de eerste twintig jaar van de vorige eeuw verveel voudigd. Uitbreiding van het wegennet met steun van de provinciale overheid was noodzakelijk. In januari 1924 liet statenlid E. Luden in een vergadering van de Provin- De gemeente Heerhugowaard begint vanaf de Laanderweg en aan de overkant eindigt Harenkarspel met nummeren. De eerste woning bij de brug bij het Niedorper Ver laat had het huisnummer 1 gekregen. Nu prijkt daar tegenover het prachtige polder huis ’s Lands Welvaren met no. 46. Nieuwe wegen De beschreven Laanderweg is aangelegd vlak na drooglegging van de Grote Waert. Het onderhoud en de verbeteringen aan die weg kwamen aanvankelijk voor rekening van het polderbestuur. Na de verkavelin gen, ongeveer veertig jaar geleden, zijn de wegen in de polder Heerhugowaard over genomen door de gemeente. Een uitzonde ring hierop zijn de provinciale wegen. ciale Staten een noodkreet horen: Wanneer wij de feiten nagaan, dan is er eigenlijk in onze provincie geen fatsoenlijke weg, de 1000 of1500 meter op het gebied van Bus sum, de Kalverstraat in Amsterdam en en kele andere stadswegen uitgezonderd. De bezorgdheid van deze volksvertegenwoor diger had op korte termijn effect. Er werd door de Provinciale Waterstaat van Noord- Holland een plan met 25 wegen gemaakt, waarvan 200 km ten noorden van het IJ en 120 km ten zuiden ervan. De aan te leggen wegen zouden de verkeersdrukte op de loka le wegen verminderen en zouden minstens moeten voldoen aan: ruim 5 meter breed, waarop twee voertuigen elkaar kunnen pas seren zonder aanzienlijk in vaart te minde ren en zonder de wegverharding te verlaten. Het nieuwe wegenplan moest toch hier en daar worden bijgesteld. Verschillende leden van de Provinciale Staten vonden dat de wegen een minimumbreedte van 6 meter moesten hebben en ook de ge raamde kosten vanf 5.- per m2 waren aan de lage kant. Over dit laatste punt kon de hoofdinge nieur van de Provinciale Waterstaat, de heer Ir. C.J.A. Reigersman, geen uitsluit sel geven; de techniek van de wegverhar ding stond immers nog in de kinder schoenen. De kosten werden als gevolg van de aangebrachte wijzingen en aan vullingen geraamd op 22 miljoen gulden (10 miljoen euro). Het was de bedoeling om in 1927 te be ginnen en het plan in vijftien jaar uit te voeren. Het Niedorper Verlaat Het Niedorper Verlaat was een gehucht en lag in de vroegere banne van Oude Niedorp. Eeuwenlang bestond er geen directe verbinding tussen het water van Niedorper Kogge en dat van de boezem van het Geestmerambacht. Wilden de Niedorpers met vaartuigen naar de Grote Waert of omgekeerd dan maakten ze gebruik van een overhaal (overtoom) over de Zijdewint. Dat was erg lastig en daarom bouwden de bestuurders van Oude en Niedorp omstreeks 1532 een verlaat of schutsluis. Dit deden ze zonder toestemming van Keizer Karel V. Het was vragen om moeilijkheden. Het Niedorper water had een hoger peil dan de Grote Waert en de mogelijkheid bestond dat de sluiswachter van Niedorp ongemerkt water in de Grote Waert spuide. De Zijdewint: een binnendijk en verbindingsweg tussen Valkkoog en de Langereis. Het dorp Zijdewind dankt hieraan zijn naam. plaats waar men met behulp van een windas of kaapstander kleine schepen over de dijk trekt. waterkering bestaande uit sluisdeuren, waarbij schepen in water met een ander peil kunnen komen. Uit de 49e bundel Oud West-Friesland, S.P. Borst.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2006 | | pagina 25