WEGWIJS IN DE SMUIGEL (III)
- u
^7
Piet Kleverlaan
21
Deze aflevering van Wegwijs in de Smuigel sluiten we af met de
Laander- en de Provincialeweg. Tot de Tweede Wereldoorlog
was de Laanderweg de belangrijkste weg van en naar Waarland,
daarna werd dit de Provincialeweg. Door de gemeentelijke
herindeling van 1990 veranderde ook de zuidoostgrens van
Harenkarspel, waardoor het gebied tussen het kanaal en de
Laanderweg bij Heerhugowaard kwam. Regelmatig werden de
namen Laan- en Laanderweg door elkaar gebruikt; in dit artikel
wordt vrijwel uitsluitend de laatste naam gebruikt.
Een verzameling van
wegen. Links onder
begint de Laanweg,
overgaand in de
Laanderweg en gaat
vervolgens verder als
Verlaat. De (oude)
Provincialeweg volgt
deels het tracé van de
Laanderweg.
Niet in Harenkarspel
Na de drooglegging van de Grote Waert
in 1625 werden ’t Weggie, de Laander
weg en de Middenweg aangelegd als
verbindingswegen tussen Langedijk en
het Niedorperverlaat. Deze wegen wa
ren onverhard en in natte tijden moeilijk
begaanbaar. ’t Weggie vormde de grens
tussen de gemeenten Oudkarspel en
Noord-Scharwoude. In 1819 werd deze
weg opgeknapt en om uit de kosten te
komen werd gedurende een aantal jaren
een tolheffing voor voetgangers, vee en
paard-en-wagens ingesteld. Een tiende
deel kreeg de tolgaarder, de rest werd ver
deeld tussen Oudkarspel en Noord-
Scharwoude.
Via de Roskambrug kwam men op de
Laanderweg. Deze naam herinnert eraan
dat het noordelijk deel van de polder
Heerhugowaard voor een flink deel uit
bos bestond. De Laanderweg gaat over in
de Middenweg, thans Verlaat, en eindigt
op het Niedorperverlaat.
Tot het midden van de 19e eeuw bleef het
westelijk deel van West-Friesland versto
ken van goede verbindingen met de rest
van Nederland. De spoorlijn Den Helder-
Alkmaar bracht daar in 1865 verandering
in. In eerste opzet zou de lijn ten westen
van het Noordhollandsch Kanaal komen.
De burgemeesters van Schagen en an
dere Westfriese gemeenten protesteerden
heftig tegen dit tracé. Zo ook burgemees
ter Kroon van Noord-Scharwoude. Ze
wilden de lijn aan de oostzijde van het
kanaal. Mede door hun vasthoudend
heid kwam de spoorlijn daar en ook ten
zuidoosten van de Laanderweg werd een
station gebouwd. Dit bood niet alleen
voor de inwoners van Waarland en Heer-
hugowaard-De Noord, maar ook voor die
van Langedijk een goede verbinding met
de rest van Nederland. Vanuit Langedijk
ging men over’t Weggie en de Laander-
weg naar het station. En vanaf die tijd
kreeg ’t Weggie de naam Spoorstraat.
^21
X WPlA
W
Poh
a
&0.3
^Boomer
poldera
Smuigelpplder
Nieuwe/Polderz;
***-■