WEGWIJS IN DE SMUIGEL (III) - u ^7 Piet Kleverlaan 21 Deze aflevering van Wegwijs in de Smuigel sluiten we af met de Laander- en de Provincialeweg. Tot de Tweede Wereldoorlog was de Laanderweg de belangrijkste weg van en naar Waarland, daarna werd dit de Provincialeweg. Door de gemeentelijke herindeling van 1990 veranderde ook de zuidoostgrens van Harenkarspel, waardoor het gebied tussen het kanaal en de Laanderweg bij Heerhugowaard kwam. Regelmatig werden de namen Laan- en Laanderweg door elkaar gebruikt; in dit artikel wordt vrijwel uitsluitend de laatste naam gebruikt. Een verzameling van wegen. Links onder begint de Laanweg, overgaand in de Laanderweg en gaat vervolgens verder als Verlaat. De (oude) Provincialeweg volgt deels het tracé van de Laanderweg. Niet in Harenkarspel Na de drooglegging van de Grote Waert in 1625 werden ’t Weggie, de Laander weg en de Middenweg aangelegd als verbindingswegen tussen Langedijk en het Niedorperverlaat. Deze wegen wa ren onverhard en in natte tijden moeilijk begaanbaar. ’t Weggie vormde de grens tussen de gemeenten Oudkarspel en Noord-Scharwoude. In 1819 werd deze weg opgeknapt en om uit de kosten te komen werd gedurende een aantal jaren een tolheffing voor voetgangers, vee en paard-en-wagens ingesteld. Een tiende deel kreeg de tolgaarder, de rest werd ver deeld tussen Oudkarspel en Noord- Scharwoude. Via de Roskambrug kwam men op de Laanderweg. Deze naam herinnert eraan dat het noordelijk deel van de polder Heerhugowaard voor een flink deel uit bos bestond. De Laanderweg gaat over in de Middenweg, thans Verlaat, en eindigt op het Niedorperverlaat. Tot het midden van de 19e eeuw bleef het westelijk deel van West-Friesland versto ken van goede verbindingen met de rest van Nederland. De spoorlijn Den Helder- Alkmaar bracht daar in 1865 verandering in. In eerste opzet zou de lijn ten westen van het Noordhollandsch Kanaal komen. De burgemeesters van Schagen en an dere Westfriese gemeenten protesteerden heftig tegen dit tracé. Zo ook burgemees ter Kroon van Noord-Scharwoude. Ze wilden de lijn aan de oostzijde van het kanaal. Mede door hun vasthoudend heid kwam de spoorlijn daar en ook ten zuidoosten van de Laanderweg werd een station gebouwd. Dit bood niet alleen voor de inwoners van Waarland en Heer- hugowaard-De Noord, maar ook voor die van Langedijk een goede verbinding met de rest van Nederland. Vanuit Langedijk ging men over’t Weggie en de Laander- weg naar het station. En vanaf die tijd kreeg ’t Weggie de naam Spoorstraat. ^21 X WPlA W Poh a &0.3 ^Boomer poldera Smuigelpplder Nieuwe/Polderz; ***-■

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2006 | | pagina 21