Aanleg van de spoorbaan.
de kaai kruisten werd een spoorhuis
gebouwd, zowel aan de noord- als aan de
zuidzijde. In het eerstgenoemde spoorhuis
met nummer 26 heeft later de familie
Rohof gewoond.
Mensen die woonden aan de oostkant van
het dorp en ook een flink aantal inwoners
van ’t Veld maakten met een vaste regel
maat gebruik van de route via de Oost-
kade en de spoorbrug over de ringvaart
om het station Noord-Scharwoude nabij
de Laanderweg te bereiken. Deze route
was voor hen veel korter dan via het dorp
Waarland, maar het was wel een gevaar
lijke route zeker wanneer het donker was.
Zo rond het jaar 1860 namen de plannen
voor de aanleg van een spoorwegverbin
ding van Den Helder naar Alkmaar steeds
vastere vormen aan. De aanleg van het
Groot Noordhollandsch Kanaal van Am
sterdam naar de marinestad had al voor
een economische- opleving gezorgd, maar
een spoorwegverbinding naar Den Helder
zou een extra stimulans kunnen zijn voor
de ontwikkeling van de Noordkop.
Boeren en tuinders werden verplicht ge
steld hun grond voor de aanleg van dit
baanvak te verkopen en als er van die
zijde geen medewerking kwam, werden
de percelen onteigend. De aanleg ge
schiedde vanuit Den Helder en nam en
kele jaren in beslag. De Waarlandskade,
zo werd de omringdijk van de polder ook
wel genoemd, werd door deze aanleg
doormidden gesneden. Daar waar de rails
Door de aanleg van het kanaalvak Oud-
karspel-Kolhorn (zie Toendertoid 10: ‘Het
kanaal, de kas, een buurt’, bladzijde 11
e.v.) werd een deel van de ringvaart om de
polder Heerhugowaard verlegd en kwam
er ook een ander tracé voor de Waarlandse
Oostkade. Deze liep toen vanaf de nieuw
gebouwde betonnen hoge brug langs de
oever van het kanaalvak Oudkarspel-
Kolhom om vervolgens weer aan te
De kinderen van zowel de school te Waar
land als te ’t Veld hielden er in de jaren na
de Tweede Wereldoorlog in klassenver-
band wedstrijden en menig paar dat de
kunst van het ‘schoonrijden’ machtig was,
zwierde naar hartelust over deze prach
tige ijsbaan. In het midden van de jaren
’50 wilde het bestuur van Eendracht
Maakt Macht, in navolging van de zo be
kende en vermaarde elfstedentocht, in
Waarland een prestatietocht organiseren.
Het te schaatsen parcours ging over de
ringsloten rond de Waarlandse polders.
Ook toen al was er sprake van het ‘Rondje
Waarland’. Er werd gestart bij De Weel en
richting het kanaal geschaatst en vervol
gens via de Rietkuil en andere polders.
Daarbij moesten de schaatsers onder elf
bruggen door. Het rondje werd twee keer
gereden. In de eerste omloop vormde zich
een kopgroep van vier man die tot enkele
honderden meters voor de finish bij elkaar
bleef. Jan Pancras Niekzoon werd eerste,
zijn ooms Wim en Siemen Bakker werden
tweede en derde. Jan Poland van Tiny
Stoop ging als vierde over de eindstreep.
Met de ruilverkaveling van het gebied
Speketerspolder en omgeving verdwenen
de meeste bruggen en de mogelijkheid
voor het organiseren van deze prestatie
tocht. De ijsvereniging ‘Eendracht Maakt
Macht’ werd in het najaar van 1963 opge
heven.
- r
In 1971 werd de spoor
wegovergang tussen
Oostkade en
Slootgaardweg voor het
verkeer gesloten.
Verschillende ongevallen
met dodelijke afloop
waren hiertoe de aan
leiding.
Opname van een deel van
het 'Rondje Waarland’,
met op de achtergrond de
molen van de Slootgaard.