1
Eene trouweling voor de schoor
steen.
F. van Rij sens van het district Alkmaar
dit plan goedkeurde. Na uitvoering zou de
school drie lokalen tellen. Elk lokaal werd
5.20 meter lang, de breedte was 7 meter
en de hoogte 4 meter. Voor vijf banken
was een lengte nodig van 3.90 meter, zo
dat vóór de banken één meter overbleef,
achter de rij slechts 30 centimeter. De
school telde op 19 februari 1904 een aan
tal van 97 leerlingen en met het nieuwe
schooljaar, dat op 1 mei van start zou
gaan, verwachtte meester Plaatsman er
zeker meer dan 100 te hebben. Hij kon
Het werk van de timmerman zou bestaan
‘uit het verplaatsen van het bestaande
tussenschot, het leveren en stellen van een
nieuw schot, een kozijn met deur, twee
stuks borden, plafond en vloer bijwerken,
eene trouweling waarop de schoorsteen
wordt geplaatst, en luik in het plafond, een
ijzeren schoorsteenplaat en een zinken
schoorsteenkap Het werk voor de met
selaar: ‘het maken van een nieuwe schoor
steen, het hakken van een gat voor het
deurkozijn en het bijwerken van de muur
en de lambriceering’De gemeente wreef
zich in de handen toen schoolopziener
kinderen. En dat leverde onverwachte pro
blemen op voor meester Plaatsman. Op 28
juni 1901 schreef hij in een brief aan de
Inspecteur van het Lager Onderwijs dat
van het aantal schoolgaande kinderen er
dagelijks zo’n 10 a 20 verzuimden ten ge
volge van veldarbeid. Hij vroeg de mede
werking van de inspecteur om het verzuim
terug te dringen. Wel kon hij meedelen dat
het probleem van de lessen in nuttig
handwerken eindelijk was opgelost. Zijn
dochter, Naantje Maria, was in het bezit
van de vereiste akte, en in overleg met de
burgemeester was nu een en ander ge
regeld. De toename van het aantal leerlin
gen zorgde echter opnieuw voor een oud
probleem: ruimtegebrek. Tot die tijd werd
lesgegeven in twee lokalen. Een houten
tussenwand deelde het oorspronkelijk als
één lokaal ontworpen schoolgebouw. Ie
dere handwerkles zorgde steeds weer voor
onrust, doordat jongens en meisjes van
plaats moesten wisselen. Ook twee onder
wijsgevenden in de klas waren niet be
paald bevorderlijk voor het lesprogram
ma. Plaatsman drong er bij de gemeente
sterk op aan een derde lokaal aan de
school te bouwen. Maar dat was te duur in
de ogen van de gemeente. Tot verbijste
ring van meester Plaatsman koos de ge
meente voor een oplossing die wel heel
weinig zou kosten. Het voorstel van ge-
meente-opzichter J. Wartenhorst uit Dirks-
horn werd gevolgd. Wartenhorst stelde
voor om van de twee bestaande lokalen er
drie te maken. De kosten zouden voor de
timmerman 160 bedragen en voor het
metselwerk 30.
11
Schoolfeest in 1903.
Met 20 rijtuigen werden de
kinderen naar de kermis te
Schagen gereden. Tal van
versnaperingen werden
aangeboden. Alles liep in
de beste orde, zonder het
minste incident, af.
;en over
■roetpol-
Meester Plaatsman en
juffrouw Schaafsma met
hun leerlingen. Op deze
foto, genomen in 1901,
zit Aaj‘je Meester op de
derde rij, tweede van
links.
met'20 rijtuig
dim Gi
- HARINGCARSPEL, 26 Juni 1906.
J.L Woensdag was het schoolfeest te
Waariaud. Wai eerst besloten, dat de oudere
leerlingen naar Amsterdam «ouden gaan, bjj
nadere overweging werd vastgeeteld, dat het
feest voor allen sou bestaan In een bezoek
aan de kennis te Behagen. Morgens om
10 uur ving de tocht aan. Een heerlijk koel
tje, heldere zonneschijnnltgesocht weer voor
een rijtoer. Deze ging met 20
't Veld, Nieuwe Niedorp, Winkel,
Kolhorn, waar in het lokaal van
den heer Kist een uurtje werd vertoefd. Ge-
gezet over Barsingerhorn naar Behagen,
men L
mensch weef versterkt te hebben, trok man
■andeling langs de kramen
ndraaimolen binnen.
Broersma terug. Hiér nogmaals
t weer i
af.” Tal van" versnaperingen werden voor
na
snot. In de
enden. Elk
opgetogen,
Iers, trok
liep In de
clde
rijl
ld,
der naar
■pjjsd en gelaafd, werd daarna de tocht voora
ten 2 ure aankwam. Na den inwendigen
uit den tuin van den heer Broersma de ker
mis op. Eerst een wi
en daarna den «toom draaimolen kinnen. Van
daar naar de Bioscoop an eindelek naar dan
tuin van Broersma terug. Hiér nogmaals
gegeten en gedronken en toen weer op huls
en
aangeboden. En aan het einde van den
tocht kwam nog het grootste ge
school werd prJjsuitdeeUng geho
kind ontving een fraai en prijs.En i
met de handen vol fraais en lel
elk ten slotte huiswaarts. Allee
beste orde, zonder het minste incident, af.
Waarljk, die perzik smaakt ook hier naar
meer.