Een verbetering zonder weerga. Gewenschte orde en tucht. I Waarland trof het met meester Dirk Plaatsmam. Hij was zo’n bevlogen onder wijzer. Na een moeilijke start, doordat zijn andere hulponderwijzer Hendrik de Lief de slechts korte tijd aan de school verbon den bleef en hij een korte periode alléén de honderd kinderen moest lesgeven, wist hij zich toch snel geliefd te maken bij de kinderen. Vooral in het aanschouwelijk onderwijs blonk hij uit. Steeds weer paste hij nieuwste onderwijsmethoden toe, welke in die tijd voorhanden waren. Zijn werk werd in hoge mate gewaardeerd door de gemeenteraad. Zo zeer zelfs dat hij ongevraagd een extra gratificatie kreeg. Op 27 maart 1883 bracht de voor zitter verslag uit van het onlangs gehou den schoolonderzoek. Samen met de ove- Plaatsman had niet alleen bij het school onderzoek een goede beurt gemaakt bij Het begin van de nieuwe Comnumicatieweg. De in 1882 gebouwde Weeibrug. rige leden van de schoolcommissie had hij de scholen in de gemeente Haringcarspel bezocht. De commissie was over het alge meen tevreden, ‘vooral ten aanzien der school in ’t Waarland waar de gewenschte orde en tucht heerscht, niet alleen, maar de leerlingen ook blijk hebben gegeven van bekwaamheid en verstandelijke ont wikkeling. De voorzitter doet opmerken dat het hoofd der school te Waarland reeds drie maanden verstoken is geweest van de hulp van een onderwijzer, en ’t welk nog ruim een maand zal duren eer de vacature zal zijn vervult, terwijl hij de overtuiging heeft dat de Heer Plaatsman veel ijver aan den dag legt, om niet tegen staande het gemis van een onderwijzer het onderwijs aan alle leerlingen, ten getale van 107, zijn gewonen gang doet gaan, waardoor de genoemde onderwijzer aan spraak maakt op een tegemoetkoming of toelage voor het geven van buitengewoon onderwijs en steld daarom voor de toela ge te bepalen op 700. Dien overeenkom stig wordt besloten!’ Niet eerder had de gemeenteraad op deze manier de loftrom pet gestoken over een van de hoofdonder wijzers binnen de gemeente. Gedeputeer de Staten keurde het besluit goed en mees ter Plaatsman ontving zijn gratificatie, waarvoor hij het gemeentebestuur netjes schriftelijk bedankte. ste klas (kinderen van 5 en 6 jaar!) moes ten zij één uur lezen en één uur lezen inle veren voor het vak nuttig handwerken. Het is een hele, maar niet volledige, opsomming van al hetgeen de kinderen zich in hun schoolperiode eigen moesten maken. Naar huidige begrippen werden de kinderen in die tijd zo goed mogelijk klaargestoomd voor hun verdere leven. Het kunnen schrijven van ‘kwitantiën, getuigschriften en schuldbekentenissen, het berekenen van interesten, vlakte- en ruimtematen en voor de meisjes ’breien, haken enz.’ zijn goede voorbeelden van praktijkgericht onderwijs. Een zwaar pakket, maar het was voor de meeste kinderen ook het enige dat zij in hun leven aan onderwijs kregen. Nadeel was dat wanneer een kind het tempo niet kon bijbenen of om wat voor reden dan ook niet kon leren. Er ontstond voor die kinderen een hopeloze achterstand, die in de resterende schooljaren niet meer viel in te halen. Voor hen was de schooltijd een jarenlange martelgang, welke in de hoog ste klassen in een aparte hoek werden uit gediend, met wat we tegenwoordig bezig heidstherapie zouden noemen. Het hele pakket moest door twee leerkrachten in zes a zeven jaar tijd aan bijkans honderd leerlingen worden bijgebracht. Zij slaag den daar wonderwel in met: geduld, disci pline, strengheid en doorzettingsvermo gen. Maar ongetwijfeld ook met een stuk je roeping en liefde voor het vak. 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2000 | | pagina 25