VracM-Autodienst MOERBEEK-ALKMAAR Alléén Donderdag MOERBEEK-HOORN Bestelhuis Hoorn: P. Kwantes, Tel. 338 - Vertrek 4 uur. Een Waarlander ’buitengaats’. Bodedienst Arie Mooij. 37 Leden van tuinbouw vereniging ‘Waarland en Omstreken op excursie. Aan de bovenkant van de bits is de tekst ‘Oudkarspel- Alkinaar’ leesbaar vla ZIJDEWIND, ’T VELD, WAARLAND, HBER'HUGOWAARD (MIDDENWEG), OUDORP Maandag - Woensdag - Vrijdag Zaterdag Bestelhuis Alkmaar: Beentjes, Paardemarkt, Tel. 2932 - Vertrek 4 uur. wind, ’t Veld, Waarland, Heerhugowaard en Oudorp naar Alkmaar en terug. Deze diensten werden gereden met een Ford autobus, kentekenplaat G 30133 en bood plaats aan dertien personen en een bus van het merk Peugeot, kenteken G 32781, met een aantal zitplaatsen van zeventien. In 1927 werd deze autobusonderneming overgenomen door de Zijdewinder Arie Mooij. De ambitie voor een autobuson- dememing zat de Zijdewinders klaarblij kelijk in het bloed. De rit naar Alkmaar duurde vijf kwartier en het tarief bedroeg 1.20 per retour. De vertrektijden vanaf de Moerbeek bij café Van der Molen waren om 8.30 uur en 17.00 uur. De chauffeurs hadden per dag maximaal der tien uur dienst en een dagloon van 20. In het voorjaar van 1932 hield Mooij het Woensdag 16 januari 1924 was het een drukte van belang in het café ‘Landmans Welvaren’ te Zijdewind. Het nieuws dat Gerrit Ligthart, de caféhouder, op die dag een ‘auto-omnibusdienst’ zou openen, was als een lopend vuurtje door het dorp gegaan. Ook Waarlanders waren van de partij en wilden met eigen ogen die fraaie Ford-omnibus met kenteken G 30237 wel eens van dichtbij bekijken. Deze Ford bood plaats aan vijftien personen en werd dagelijks gereden vanaf het café in Zijde wind. De rijtijden waren ’s morgens om 7.30 uur en ’s middags om 1.30 uur. De route ging via ’t Veld, Waarland, Noord- Scharwoude, Heerhugowaard en Oudorp naar Alkmaar tot café ’Muizenvreugd’ bij de huidige Friesebrug. Vanuit Alkmaar werd vertrokken om 10.45 uur ’s morgens en om 5.15 uur ’s middags. Op zaterdag was er een extra rit, die ’s middags om 5.00 uur uit Zijdewind vertrok en vanuit Alkmaar om 10.30 uur ’s avonds retour ging. Op zondag werd er niet gereden. Een retour Zijdewind-Alkmaar kostte 1.10. In november 1931 beëindigde G. Ligthart zijn busdienstonderneming. Deze werd overgenomen door de firma A. Spoor en E. Spaans te Harenkarspel. Eveneens in het jaar 1924 startten W. Busker en Quax te Zijdewind een auto busdienst vanaf de Moerbeek via Zijde- gebeurde ook wel dat men een fiets cadeau kreeg bij het huwelijk of dat men er een won als hoofdprijs van een loterij. Dat laatste overkwam Jan Lantman die prompt de volgende dag trots met zijn nieuwe fiets naar zijn werk ging. Zijn baas evenwel was allerminst te spreken over het feit dat de knecht op de fiets kwam want dat voorrecht was alleen voor die mensen bestemd die goed in de slappe was zaten. De baas dus en niet de knecht! Maar al met al werd na verloop van tijd dat simpele vervoermiddel op twee wie len gemeengoed en toen Waarland in de jaren vijftig werd verkaveld en het we gennet werd uitgebreid, profiteerde men volop van de snelle Gazelles. Men karde wat af en altijd leek de wind wel gedraaid als men op huis aan fietste. Schagen, Langedijk en Heerhugowaard, de buiten wereld kwam al dichterbij UI ..-■>» A. MOOIJ

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2000 | | pagina 39