VracM-Autodienst MOERBEEK-ALKMAAR
Alléén Donderdag MOERBEEK-HOORN
Bestelhuis Hoorn: P. Kwantes, Tel. 338 - Vertrek 4 uur.
Een Waarlander ’buitengaats’.
Bodedienst Arie Mooij.
37
Leden van tuinbouw
vereniging ‘Waarland
en Omstreken op
excursie. Aan de
bovenkant van de bits is
de tekst ‘Oudkarspel-
Alkinaar’ leesbaar
vla ZIJDEWIND, ’T VELD, WAARLAND,
HBER'HUGOWAARD (MIDDENWEG), OUDORP
Maandag - Woensdag - Vrijdag Zaterdag
Bestelhuis Alkmaar: Beentjes, Paardemarkt, Tel. 2932 - Vertrek 4 uur.
wind, ’t Veld, Waarland, Heerhugowaard
en Oudorp naar Alkmaar en terug. Deze
diensten werden gereden met een Ford
autobus, kentekenplaat G 30133 en bood
plaats aan dertien personen en een bus
van het merk Peugeot, kenteken G 32781,
met een aantal zitplaatsen van zeventien.
In 1927 werd deze autobusonderneming
overgenomen door de Zijdewinder Arie
Mooij. De ambitie voor een autobuson-
dememing zat de Zijdewinders klaarblij
kelijk in het bloed. De rit naar Alkmaar
duurde vijf kwartier en het tarief bedroeg
1.20 per retour. De vertrektijden vanaf
de Moerbeek bij café Van der Molen
waren om 8.30 uur en 17.00 uur. De
chauffeurs hadden per dag maximaal der
tien uur dienst en een dagloon van 20. In
het voorjaar van 1932 hield Mooij het
Woensdag 16 januari 1924 was het een
drukte van belang in het café ‘Landmans
Welvaren’ te Zijdewind. Het nieuws dat
Gerrit Ligthart, de caféhouder, op die dag
een ‘auto-omnibusdienst’ zou openen,
was als een lopend vuurtje door het dorp
gegaan. Ook Waarlanders waren van de
partij en wilden met eigen ogen die fraaie
Ford-omnibus met kenteken G 30237 wel
eens van dichtbij bekijken. Deze Ford
bood plaats aan vijftien personen en werd
dagelijks gereden vanaf het café in Zijde
wind. De rijtijden waren ’s morgens om
7.30 uur en ’s middags om 1.30 uur. De
route ging via ’t Veld, Waarland, Noord-
Scharwoude, Heerhugowaard en Oudorp
naar Alkmaar tot café ’Muizenvreugd’ bij
de huidige Friesebrug. Vanuit Alkmaar
werd vertrokken om 10.45 uur ’s morgens
en om 5.15 uur ’s middags. Op zaterdag
was er een extra rit, die ’s middags om
5.00 uur uit Zijdewind vertrok en vanuit
Alkmaar om 10.30 uur ’s avonds retour
ging. Op zondag werd er niet gereden.
Een retour Zijdewind-Alkmaar kostte
1.10. In november 1931 beëindigde
G. Ligthart zijn busdienstonderneming.
Deze werd overgenomen door de firma A.
Spoor en E. Spaans te Harenkarspel.
Eveneens in het jaar 1924 startten W.
Busker en Quax te Zijdewind een auto
busdienst vanaf de Moerbeek via Zijde-
gebeurde ook wel dat men een fiets
cadeau kreeg bij het huwelijk of dat men
er een won als hoofdprijs van een loterij.
Dat laatste overkwam Jan Lantman die
prompt de volgende dag trots met zijn
nieuwe fiets naar zijn werk ging. Zijn
baas evenwel was allerminst te spreken
over het feit dat de knecht op de fiets
kwam want dat voorrecht was alleen voor
die mensen bestemd die goed in de slappe
was zaten. De baas dus en niet de knecht!
Maar al met al werd na verloop van tijd
dat simpele vervoermiddel op twee wie
len gemeengoed en toen Waarland in de
jaren vijftig werd verkaveld en het we
gennet werd uitgebreid, profiteerde men
volop van de snelle Gazelles. Men karde
wat af en altijd leek de wind wel gedraaid
als men op huis aan fietste. Schagen,
Langedijk en Heerhugowaard, de buiten
wereld kwam al dichterbij
UI ..-■>»
A. MOOIJ