Een snelle Gazelle. 4£... J 36 manden langs, die bekant uitpuilden van allerhande nuttige en borstelige artikelen. Maar ook toen deed het gezegde opgeld van watje van ver haalt is lekker en zo om de paar jaar wilde moeder voor de Paas wel graag een mooi japonnetje in de snit van de laatste mode. Had vader heel goed geboerd dan mocht zij bij de juwelier een gouden kettinkje met bloedkoralen uit zoeken. Met de trein ging men dan op Alkmaar of Hoorn aan, want daar was al dat moois volop te koop. Alleen voor duurzame spullen die men eens in de zoveel tijd aanschafte, ging men het dorp uit. Een ritje met de trein was voor menig Waarlands burger een rib uit het lijf en als men de mogelijkheid had de goederen met een beurtschipper of vrachtrijder mee te geven, koos men bij voorkeur voor het laatste. Toch won het reizen per trein al meer terrein en konden de bewoners van Waarland met het spoor op een snelle manier uit de voeten. Maar ondertussen stond in menig schuurtje een fiets en het gebruik van die dure aanschaf kostte nul komma nul. Een Gazellefiets met alles erop en eraan kostte in 1936 60.55. N° NOTA pittoreske stationnetjes en halteplaatsen waar de kooplui en handelsreizigers al naar believen konden uit- of instappen. Ook in de gemeente Noord-Scharwoude, in de polder Amerswiel, verscheen in een zijweg van de Laan- of Laanderweg aan het eind van een smal klinkerweggetje een heus station. Voor de mensen die in de Smuigelpolder of daar dichtbij woonden, was de afstand naar het station best te belopen en voor reislustigen die in de Slootgaardpolder woonden was er de mogelijkheid gebruik te maken van de ‘Halte Zijdewind’. Maar al die nieuwer wetse dingen waren voor de plattelands bevolking van Waarland, zeker toen zij voor de eerste keer van de trein gebruik maakte, een behoorlijke spannende en vreemde onderneming en bovendien kost te het ook nog geld! Voor zo nu en dan was de trein evenwel een snel vervoer middel naar de grote stad waar volop win kels waren waarin een veelvoud aan koopwaar lag uitgestald. Voor het dage lijks voedsel was de noodzakelijkheid om verderop inkopen te doen niet aanwezig want de meeste huisvrouwen bakten zelf hun brood en een akkertje met groenten en aardappelen lag vrijwel in de nabijheid van elk huis. Voor de kleine huishoudelij ke benodigdheden kwamen op vaste tij den in het jaar de marskramers met hun Omstreeks dezelfde tijd deed het rijwiel zijn intrede op de Nederlandse markt. Een hoog vehikel met een carbidlamp en voor zien van massieve banden, die de berijder na een ritje over de onverharde paarde- padjes een beurs achterwerk bezorgde. In 1889 vond J. Dunlop zijn latere wereld vermaarde luchtband uit en werd het rij wiel volop in productie gebracht. Nederland ontdekte de fiets. De fietsen- markt groeide explosief. Overal in het land schoten de fietsfabriekjes als padde stoelen uit de grond. Meestal waren de eigenaren van deze fabriekjes begonnen als fietsenmaker in hun eigen werkplaat sen. De ontworpen rijwielen kregen prachtige namen zoals Gazelle, Empo, Simplex en Fongers. Zo rond de jaren der tig kon men in Waarland bij Cor Dekker (de vader van Broer), Freek Masteling en Jan Jongkind fietsen kopen. Een enkele ondernemer had ze in voorraad maar meestal ging men met de klant naar Alkmaar en zochten bij de groothandel een deugdelijk exemplaar uit. Het bezit van een fiets was heel waardevol en daar werd vaak maanden voor gespaard. Het te 193/ voor I t y. o o a tif 3 len

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2000 | | pagina 38