OVER DE BRUG WAARLAND UIT.
iiu
Jeanet Stroet
Op schaatsen naar de familie.
De trein won terrein.
Nu spurten snelle strakgelijnde auto’s in een stief kwartiertje naar Schagen of
Alkmaar, maar voor de mensen die in de vorige eeuw voor zaken of andere redenen
daar heen moesten, was het letterlijk een weg van bij Keulen en Aken om. Dat was
ook het geval met Waarland dat aan het eind van de negentiende eeuw niet meer was
dan een kleine onbeduidende stip op de aardrijkskundige kaart van West-Friesland.
Maar hoe omslachtig dat reizen ook toenmaals was, het weerhield de plattelanders
niet om zo nu en dan het damhek achter zich dicht te trekken.
van het vervoer van goederen voor zijn
rekening en transporteerde de waar visa
versa tussen koper en verkoper. Winter
dag, als het vroor dat het kraakte en de
sloten met dubbeltjesdik ijs waren bedekt,
was dit voor menig gezin aanleiding de
schaatsen onder te binden en de familie
die verderop woonde te bezoeken. Men
was dan soms uren onderweg, vaak met
priksleden en de allerkleinsten op houten
sleetjes die door vader werden voortge
duwd. Bij de koek-en-zopie werd menig
maal eventjes uitgerust en een lekker
doorwarmertje naar binnen gewerkt.
Vanaf 1865 reed er voor het eerst een
stoomlocomotief door West-Friesland op
het baanvak Den Helder-Alkmaar. Langs
dit traject verschenen in diverse dorpen
'Over de brug Waarland
uit De ‘Groote Brug
van Waarland, gebouwd
in 1899.
Zo rond 1860 leefde en woonde men in
Waarland binnen de eigen vertrouwde
kring van familie, buren en kennissen.
Iedereen kende iedereen met al zijn heb
belijkheden en eigenaardigheden. Men
was afhankelijk van elkaar voor hulp en
werk en dat vormde de basis tot een hech
te sociale leefgemeenschap. Waarland
was met zijn vele vaarten en sloten aan
zienlijk afgesloten van de omgeving. De
dagelijkse benodigdheden moesten uit de
stad of uit de aangrenzende dorpen zoals
Oudkarspel of Zijdewind komen. De fiets
was een zeldzaam verschijnsel dus zat er
voor de Waarlanders weinig anders op dan
te voet of met paard en wagen er op uit te
gaan. Evenzo gold dit voor het ter kerke
gaan naar ’t Veld of Tuitjenhorn. De beurt
schipper nam indertijd een belangrijk deel
35
n
a -
i nntiiww va
óStf/XsVA1’-'- y-;-