OVER DE BRUG WAARLAND UIT. iiu Jeanet Stroet Op schaatsen naar de familie. De trein won terrein. Nu spurten snelle strakgelijnde auto’s in een stief kwartiertje naar Schagen of Alkmaar, maar voor de mensen die in de vorige eeuw voor zaken of andere redenen daar heen moesten, was het letterlijk een weg van bij Keulen en Aken om. Dat was ook het geval met Waarland dat aan het eind van de negentiende eeuw niet meer was dan een kleine onbeduidende stip op de aardrijkskundige kaart van West-Friesland. Maar hoe omslachtig dat reizen ook toenmaals was, het weerhield de plattelanders niet om zo nu en dan het damhek achter zich dicht te trekken. van het vervoer van goederen voor zijn rekening en transporteerde de waar visa versa tussen koper en verkoper. Winter dag, als het vroor dat het kraakte en de sloten met dubbeltjesdik ijs waren bedekt, was dit voor menig gezin aanleiding de schaatsen onder te binden en de familie die verderop woonde te bezoeken. Men was dan soms uren onderweg, vaak met priksleden en de allerkleinsten op houten sleetjes die door vader werden voortge duwd. Bij de koek-en-zopie werd menig maal eventjes uitgerust en een lekker doorwarmertje naar binnen gewerkt. Vanaf 1865 reed er voor het eerst een stoomlocomotief door West-Friesland op het baanvak Den Helder-Alkmaar. Langs dit traject verschenen in diverse dorpen 'Over de brug Waarland uit De ‘Groote Brug van Waarland, gebouwd in 1899. Zo rond 1860 leefde en woonde men in Waarland binnen de eigen vertrouwde kring van familie, buren en kennissen. Iedereen kende iedereen met al zijn heb belijkheden en eigenaardigheden. Men was afhankelijk van elkaar voor hulp en werk en dat vormde de basis tot een hech te sociale leefgemeenschap. Waarland was met zijn vele vaarten en sloten aan zienlijk afgesloten van de omgeving. De dagelijkse benodigdheden moesten uit de stad of uit de aangrenzende dorpen zoals Oudkarspel of Zijdewind komen. De fiets was een zeldzaam verschijnsel dus zat er voor de Waarlanders weinig anders op dan te voet of met paard en wagen er op uit te gaan. Evenzo gold dit voor het ter kerke gaan naar ’t Veld of Tuitjenhorn. De beurt schipper nam indertijd een belangrijk deel 35 n a - i nntiiww va óStf/XsVA1’-'- y-;-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 2000 | | pagina 37