Werkloosheidsbestrijding. Niet achter- maar voorlangs. 27 Pastoor Verbeme uit ’t Veld had zo zijn bedenkingen tegen deze verbindingsweg en probeerde de aanleg ervan te verhinde ren, omdat hij dan een flink aantal van zijn parochianen zou verliezen. Dat lukte niet, maar de vertraging van de aanleg van deze weg is wel een gevolg van zijn tegenwer pingen. Een eigen parochie in Waarland zou hij fatsoenshalve niet kunnen verhin deren, maar een betere verbinding naar de toekomstige parochiekerk daar wist pas toor Verberne wel wat op. Toen hij van de plannen van een nieuwe weg naar Waar land hoorde, polste hij enkele polderbe stuurders van de Slootgaard. Ook zij von den het leggen van een nieuwe weg niet zo nodig. Zolang er vanuit die hoek geen grote medestanders voor de aanleg zou den komen, was pastoor Verbeme gerust gesteld. Uit officiële stukken was het de pastoor duidelijk geworden dat zijn voorganger, pastoor De Graaf, bij de totstandkoming van de parochie van het H. Hart in Heer- hugowaard-De Noord ook verzet had aan getekend toen bekend werd dat gegoede inwoners naar de nieuwe parochie zouden worden overgeheveld. Nu, tien jaar later, zou Verberne gewaar worden wat het ‘ver lies’ van draagkrachtige parochianen zou kunnen betekenen. Als men bij de aanleg van de nieuwe weg zoveel mogelijk gebruik wilde maken van het pad, dat over het weiland van Piet Nieuwboer ging, was het noodzakelijk dat deze weg aan de achterzijde van de woning van Nieuwboer zou komen. Er moesten dan twee betonbruggen worden gemaakt en dat was een kostbare zaak. In het eerste ontwerp was men daar vanuit gegaan. De totale begroting voor de nieu we weg, die een lengte van 700 meter zou hebben, kwam uit op 9.100.-. Dat was De j aren na de Eerste Wereldoorlog waren niet de meest gemakkelijke. Nederland was tijdens de periode 1914-1918 een neutraal land gebleven en had de gevolgen van deze oorlog niet daadwerkelijk aan den lijve ondervonden. De economie had echter wel een gevoelige klap gekregen gepaard gaande met een grote werkloos heid. Overal in het land werden er steun comité’s opgericht en stelden gemeenten gelden beschikbaar om de alsmaar groter wordende werkloosheid te bestrijden. Ook in de gemeente Harenkarspel werden plannen besproken om werkloze burgers aan werk te helpen. Beginjaren ’20 was burgemeester J. Bur ger Jzn. ook de voorzitter van de Banne Harenkarspel. Deze instantie was belast met de aanleg, het beheer en het onder houd van wegen in dit gebied. Tijdens de vergadering van 25 mei 1923 werd er door de leden van het dagelijks bestuur en de hoofdingelanden van de Banne gesproken ‘op welke wijze productieve arbeid zou kunnen worden verschaft aan werklozen. Door de Waarlandse hoofdingelanden werd gewezen op de zo lang verwachte aanleg van een verbindingsweg tussen de polders Slootgaard en Waarland. Het dagelijks bestuur kreeg de opdracht dit plan eens aan een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen en met de besturen van genoemde polders te bespreken. Aan de Technische Dienst van de Banne werd enige tijd later opdracht gegeven een plan van aanpak op te stellen en een begroting te maken. Er zou ook nog met enkele landeigenaren moeten worden gesproken over de aankoop van grond. ‘Bouwcommissie van de Kerk te Waar land’ aanpakte, was dan ook het schrijven van een brief naar het bestuur van de Banne Harenkarspel met daarin het ver zoek ‘dat ondergeteekenden zeer gebaat zouden wezen met een beharden weg, loopende van den thans doodloopenden weg in den Slootgaard over het land van den heer P. Nieuwboer Jr. naar den weg, door het Waarland, uitkomende bij P. Zutt'. De secretaris van de Bouwcommissie, meester Smeets, liet ook andere motieven een rol van betekenis spelen. De kinderen uit De Sloeierd zouden een beter pad krij gen als ze naar school gingen, tuinders zouden bij het aanleggen van een verharde weg ook baat hebben. Winterdag zouden zij hun producten beter kunnen vervoeren en waren zij in staat deze zelf naar de vei ling te brengen. Ruim dertig gezinnen zet ten hun handtekening onder dit verzoek en in januari 1919 werd het schrijven bij de Banne Harenkarspel afgegeven.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1999 | | pagina 29