Naar Waarland. De erfenis van Pieter Kraakman. 9 In de periode dat hij het schilderij van zijn gezin liet maken, ging het financieel goed met Pieter Kraakman. Naast winkelier was hij ook boer en behoorde tot de meest welgestelde mensen van Zuid-Scharwou- de. Vanaf 1840 kreeg hij met enkele mis oogsten te maken en zijn inkomsten wer den een stuk minder. Hierdoor was de ‘rijke boer Kraakman’ genoodzaakt een groot deel van zijn land te verkopen. Hij stierf in 1849 en zijn vrouw overleed op 30 december 1850. Hun dochter Antje, toen al weduwe, woonde met haar zoon in het ouderlijk huis. Ze bleef daar wonen en erfde de boerderij en de inboedel als ook het schilderij. Antje trouwde op 33-jarige leeftijd voor de tweede maal en wel op 9 november 1851 met Jan Denker. Vier van hun vijf kinderen overleden op jeugdige leeftijd; de kindersterfte was groot in die tijd. Lucia, later Sijtje geheten, bleef leven en toen enkele jaren daarna haar moeder op 5 januari 1861 plotseling aan cholera over leed, bleef ze alleen met haar vader achter. Sijtje was eenentwintig toen ze op 9 februari 1877 te Harenkarspel met Dirk Waij trouwde. Ze kwamen te wonen in Oudkarspel. Het schilderij met daarop de familie Kraakman kreeg bij hen een mooi plaatsje aan de muur. Ze kregen vier kin deren; Antje, Bets, Jaap en Trijntje. Acht jaar heeft dit huwelijk geduurd, toen over leed Dirk. Sijtje moest hier en daar te werk, kreeg wat financiële steun van de buren en was zo in staat voor haar kinde ren te zorgen. In het voorjaar van 1896 ontmoette Sijtje Jaap Groen uit Zuid-Scharwoude. Hij was weduwnaar en had uit zijn vorige twee huwelijken drie kinderen. In die jaren bood een tweede of derde huwelijk vaak een oplossing om uit de nood te komen en Jaap Groen en Sijtje Denker. 1823. Aan het spinet zit de 15-jarige Kees, zijn bijna twee jaar jongere broer Jan houdt het muziekboek vast en in het mid den zien we Piet, die elf jaar is. Het meis je met de appel in haar hand is Antje. Een van de meest opvallende dingen bij dit werk van Rosenberg is dat dit meisje, slechts vijf jaar, een kleine uitgave is van de moeder en zelfs is getooid met kap en voorhoofdsnaald. Vorig jaar was er een expositie in het Westfries Museum te Hoorn. Er waren portretten van Comelis Roberts en Marij- tje Bijl uit Andijk. Dit echtpaar heeft Pau lus Joëls vastgelegd, waarschijnlijk ter gelegenheid van hun zilveren bruiloft. Opmerkelijk is dat hun kleding gelijkenis vertoont met die van het echtpaar Kraak- man-Schilder op het schilderij in de pasto rie te Waarland. Ook de spiegels met de ornamenten zijn bijna hetzelfde. Alle wer ken zijn met een dekkende waterverf op papier geschilderd. Paulus Joëls had gehoord dat er in Hoorn de behangselfabriek ‘Van de Vaderland- sche Maatschappij van Reederij en Koop handel’ was. Hier waren kunstenaars be zig met het schilderen van behang. Dat leek hem wel wat en hij verhuisde met zijn gezin in het najaar van 1826 naar de Coenstad en hoopte in dit atelier werk te vinden. Het geluk was niet met hem. Door de grote concurrentie in bedrukt behang was de werkplaats gesloten. Er zat niets anders op dat hij elke dag de huizen weer langs ging om te vragen of er nog wat schilderwerk voor hem was. Paulus Joëls Rosenberg overleed op 8 juli 1837. Hij was geen groots schilder, maar wel iemand die oog had voor detail. Zijn werk wordt gerangschikt onder de catego rie ‘naïëven’. Een portretschilder die, op zijn manier, de voorloper was van een rondtrekkende fotograaf. i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1999 | | pagina 11