!a 1
zijn remtrommels schoon te maken, die
eenvoudig met dunne klei gevuld waren.’
Met de ervaring op zak, opgedaan in het
eerste blok, begon men in het tweede blok
met een experiment teneinde het enorme
grondverzet -het verwijderen en elders
opslaan van de teelaarde- te beperken.
Met de Caterpillar werd zó diep geploegd
dat een kleilaag boven kwam, terwijl
gelijktijdig, met behulp van een ganze-
voet, de daaronder liggende leemlaag
werd stukgewoeld. De Caterpillar schoof
hierna de bovengebrachte kleilaag in de te
dempen sloot.
De Heidemij wilde de snelheid van wer
ken echter nog verder opvoeren. Daartoe
werd een proef genomen met een zoge
naamde grondverzetmachine. Het experi
ment werd geen succes. De loodzware
machine verwoestte de structuur van de
grond zodanig, dat de percelen waarop
was geëxperimenteerd bij de overvloedi
ge regenval in de late herfst van 1951 vol
ledig blank kwamen te staan. Diepploe-
gen en woelen brachten nadien ook hier
weer uitkomst. Dat er echter wel eens
werd getwijfeld moge blijken uit het feit,
dat Arie Zutt-Busker zijn huis de naam
gaf van ‘Blijft het nu boven’. Ook de eer
ste draineermachine werd in Waarland
uitgetest. Een jacobsladder met schoepen,
vergelijkbaar met een baggermolen, groef
de sleuven. Met de hand werden de gres-
buizen gelegd en de turfmolm aange-
versleten, dat deze klep met een stuk touw
en een spiraalveer op zijn plaats gehou
den moest worden. Zelfs het meest ele
mentaire gereedschap in de vorm van een
hamer is niet aanwezig- Enz. w.g. Ir.
F.L.A. Maandag’.
Reaktie van de Heidemij: ‘Geachte Heer
Maandag. Naar aanleiding van Uw
schrijven delen wij U mede, dat vanuit
Friesland 5 dumpers met gereedschap en
reserve-onderdelen naar Waarland zijn
verzonden. Deze dumpers zijn in Fries
land nagezien en bekend was dat deze
dumpers van tijd tot tijd kleine manke
menten vertoonden. Bovendien was de
monteur-chauffeur Wagenaar bij de aan
vang van het werk wegens ziekte niet aan
wezig. Naar ons nader gebleken is, loopt
het werk thans goed. w.g. De Nederland-
sche Heidemaatschappij.’
Ir. Maandag was het er blijkbaar niet mee
eens, gezien het volgende fragment uit
zijn brief van 7 October 1949:
‘Naar aanleiding van Uw nevenvermelde
brief heb ik de eer U mede te delen, dat ik
niet zal bestrijden, dat de door U gezon
den dumpers zijn nagezien, maar dan
door een kachelsmid en zeker niet door
een ervaren monteur. Van onderdelen is
mij niets gebleken, want de gebroken ket
tingen werden gerepareerd met materiaal
dat eenvoudig niet paste, terwijl gereed
schap practisch niet aanwezig is. Voorts
was een chauffeur een dezer dagen bezig
Een deel van de Kerk-
weg tijdens de verkave
ling. Centraal op de foto
de winkel van Jan Bos.
Co Morsink staat op het
tegelpad voor zijn huis.
Met kipkarren wordt
links op de voorgrond
de sloot gedempt.
?4