!a 1 zijn remtrommels schoon te maken, die eenvoudig met dunne klei gevuld waren.’ Met de ervaring op zak, opgedaan in het eerste blok, begon men in het tweede blok met een experiment teneinde het enorme grondverzet -het verwijderen en elders opslaan van de teelaarde- te beperken. Met de Caterpillar werd zó diep geploegd dat een kleilaag boven kwam, terwijl gelijktijdig, met behulp van een ganze- voet, de daaronder liggende leemlaag werd stukgewoeld. De Caterpillar schoof hierna de bovengebrachte kleilaag in de te dempen sloot. De Heidemij wilde de snelheid van wer ken echter nog verder opvoeren. Daartoe werd een proef genomen met een zoge naamde grondverzetmachine. Het experi ment werd geen succes. De loodzware machine verwoestte de structuur van de grond zodanig, dat de percelen waarop was geëxperimenteerd bij de overvloedi ge regenval in de late herfst van 1951 vol ledig blank kwamen te staan. Diepploe- gen en woelen brachten nadien ook hier weer uitkomst. Dat er echter wel eens werd getwijfeld moge blijken uit het feit, dat Arie Zutt-Busker zijn huis de naam gaf van ‘Blijft het nu boven’. Ook de eer ste draineermachine werd in Waarland uitgetest. Een jacobsladder met schoepen, vergelijkbaar met een baggermolen, groef de sleuven. Met de hand werden de gres- buizen gelegd en de turfmolm aange- versleten, dat deze klep met een stuk touw en een spiraalveer op zijn plaats gehou den moest worden. Zelfs het meest ele mentaire gereedschap in de vorm van een hamer is niet aanwezig- Enz. w.g. Ir. F.L.A. Maandag’. Reaktie van de Heidemij: ‘Geachte Heer Maandag. Naar aanleiding van Uw schrijven delen wij U mede, dat vanuit Friesland 5 dumpers met gereedschap en reserve-onderdelen naar Waarland zijn verzonden. Deze dumpers zijn in Fries land nagezien en bekend was dat deze dumpers van tijd tot tijd kleine manke menten vertoonden. Bovendien was de monteur-chauffeur Wagenaar bij de aan vang van het werk wegens ziekte niet aan wezig. Naar ons nader gebleken is, loopt het werk thans goed. w.g. De Nederland- sche Heidemaatschappij.’ Ir. Maandag was het er blijkbaar niet mee eens, gezien het volgende fragment uit zijn brief van 7 October 1949: ‘Naar aanleiding van Uw nevenvermelde brief heb ik de eer U mede te delen, dat ik niet zal bestrijden, dat de door U gezon den dumpers zijn nagezien, maar dan door een kachelsmid en zeker niet door een ervaren monteur. Van onderdelen is mij niets gebleken, want de gebroken ket tingen werden gerepareerd met materiaal dat eenvoudig niet paste, terwijl gereed schap practisch niet aanwezig is. Voorts was een chauffeur een dezer dagen bezig Een deel van de Kerk- weg tijdens de verkave ling. Centraal op de foto de winkel van Jan Bos. Co Morsink staat op het tegelpad voor zijn huis. Met kipkarren wordt links op de voorgrond de sloot gedempt. ?4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1998 | | pagina 26