Nagezien door een kachelsmid. De aanvoer van turfmolm en gresbuizen werd verzorgd door loonwerkers uit Waarland en omgeving. Met paard en wagen. Maar al spoedig verscheen Dirk ‘Bram’ Dekker met zijn eerste David Brown-trekker. Cees Keijzer van Texel was vindingrijk. Hij wist een afgedankt pantservoertuig met rupsbanden op de Als eerste stap in de verkaveling moest de teelaarde worden verwijderd en de sloten leeggebaggerd. Met een bulldozer werd deze grond zoveel mogelijk op een hoop geschoven, waarna de onderliggende kleilaag werd gebruikt om de sloot te dempen. Daarna werd de teellaag zo goed mogelijk verdeeld en dan begon het grote spitwerk. ’s Morgens vroeg kwamen hon derden mensen uit Waarland en wijde omgeving om voor 0,60 per uur de drainagesleuven te spitten. Meter na meter, kilometer na kilometer. Alles onder toezicht van 40 werkbazen van de Heidemij. Toezicht was noodzakelijk. Niet alleen om diepte en verhang te con troleren, maar óók omdat men wel eens wat meters wilde overslaan. Tenslotte werkte een deel van de mensen in regie per meter! Pas na controle van de sleuf mèt drain mocht de boel worden dichtge gooid. In de uitgespitte gleuf werden gresbuizen in een bed van turfmolm gelegd. Die turfmolm was noodzakelijk om het dichtslibben van de drains te voor komen. In totaal werd op deze manier 400 kilometer drainage gelegd. Er werden meer dan één miljoen buizen a 0,073 per stuk gebruikt. Eén man spitte per uur drie meter. Het aanleggen van de drainage betekende dus bijna 135.000 manuren spitwerk! Nadat het eerste blok was opgeleverd, bleek het drainagesysteem niet goed te werken. Wat was het geval? Het dicht schuiven van de sleuven werd door de zware bulldozer gedaan en op plaatsen waar de drainage een pas gedempte sloot kruiste, werden de buizen door de zware machine stukgereden. De oplossing werd gevonden in het plaatsen van een zoge naamde drainagebrug: een houten plank, gestut en vastgezet, en door het gebruik op dergelijke plaatsen van kraagloze gres buizen. De verkaveling in volle gang. Op de achtergrond staat de stolp van de familie Dirk Bakker thans bewoond door de familie Van Benschop, Andries Dekkerweg 11). Links tekent zich het profiel af van de Andries Dekkerweg. kop te tikken en daarmee daverde hij, met voor die tijd hoge snelheden, door de pol der. Dit fraaie vehikel kreeg onder de Waarlanders al snel de naam: Stalino. Over koude oorlog gesproken! De bulldozer, die bij het werk werd gebruikt, was eigendom van de PC. De Heidemij noch de firma Blok beschikte over zo’n kostbare machine. De PC nam de gok en bestelde er één bij Handels maatschappij Geveke te Amsterdam: ‘Eén Caterpillar D-6 tractor in brede uitvoe ring van 20” rupsbandschoenen, het geheel voor de prijs van f. 37.670,-’. Harde naoorlogse guldens, welteverstaan. Ter vergelijking: een vrijstaande woning werd in die tijd gebouwd voor circa 8.000,-. Een gok van de PC? Of durf met een vooruitziende blik? Nadat de ver kaveling was voltooid kon de PC de machine zonder verlies van betekenis ver kopen. Minder succesvol was de Heide mij met haar dumpers. Met alle mogelijke en onmogelijke middelen probeerde men die machines aan de praat te houden, maar dat lukte niet altijd blijkens de vol gende fragmenten uit een briefwisseling tussen Ir. Maandag namens de Cultuur technische Dienst en de Heidemij: ‘Mij is gebleken, dat de door U gezonden dumpers allerminst bedrijfsklaar zijn. Tijdens een bezoek aan het werk er zou den 5 dumpers zijn), was nummer één 's morgens al stuk en no. 2 en 3 vielen ’s middags tijdelijk uit. Geregeld braken de kettingen en bij 1 exemplaar is de overbrenging van het gaspedaal zodanig 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1998 | | pagina 25