De Veluweweg vóór de
verkaveling. Het huis
rechts is de woning van
secretaris Jan Jaspers
(Veluweweg35). Voorde
fotograaf poseren Piet
Commandeur en kruide
nier Gert Lantman.
in een depot. De PC had best moeite met
deze aanbieding-als-nieuw, maar men
moest verder en de koop werd gesloten.
De bedenkingen waren niet ten onrechte
geuit.
Op het prioriteitenlijstje, dat de PC in
1953 opstelde, stond als nummer één
genoteerd: revisie van de dieselbemaling.
Onder toezicht van W. Moejes, bouw- en
waterbouwkundige te Alkmaar, werd het
gemaal gebouwd door aannemer Koop
man te Nieuwe Niedorp en de al genoem
de firma Hubert Co. Eind 1950 vond de
oplevering plaats. Kosten 78.030,-.
De Waarlandsmolen en het bijna honderd
jaar oude stoomgemaal werden door de
nieuwe bemaling werkloos. Besloten
werd de molen en het stoomgemaal te slo
pen. Gelukkig had het bestuur van de
gemeente Harenkarspel ook toen al oog
voor de grote landschappelijke betekenis
van het enige monument in Waarland. De
molen werd gekocht voor het symbolisch
bedrag van 10,-. Bij de koop werd
vastgelegd dat molenaar Cor van der
Heijden de molen mocht blijven bewonen
en dat de gemeente de molen tenminste
vijftig jaar goed zou onderhouden.
Op 31 januari 1949 meldde landmeter
Feringa dat hij juni/juli klaar kon zijn met
het wegen- en slotenplan. Om te kunnen
starten met het eerste blok van 50 hecta
ren zou eerst de hoofdafvoersloot moeten
worden gegraven. En bij gunstig weer zou
waren zo kort na de oorlog niet te krijgen
of verkeerden in een slechte staat. Maar
misschien het allerbelangrijkste was de
eendracht in het dorp te herkrijgen.
Immers, er stonden 103 stemgerechtigden
met een volmondig ‘teugen’ geregis
treerd. In die strijd tussen voor- en tegen
standers, jong en oud, vooruitstrevend of
behoudend, moest de PC haar beleid uit
stippelen. Tegenstemmers moesten ten
slotte ook meewerken. En bij voorkeur
moesten zij alsnog over de streep getrok
ken worden door overleg en overtuigings
kracht. Het liefst met harde cijfers onder-
bouwd. Avonden vergaderen. Het heeft
ook slapeloze nachten gekost. En in het
uiterste geval procederen. Met name de
beide voorzitters, Jo Dekker en laap
Hoebe, hebben daarbij engelengeduld
getoond en het werk tot een goed einde
gebracht.
Laten we nu de PC volgen op haar verka-
velingspad. Direct al werd men gecon
fronteerd met een probleem van formaat:
de bouw van een nieuw gemaal voor
beide polders. Het zou een gemaal moe
ten worden met een electromotor van 40
pk en een dieselmotor van 50 pk. Maar
hoe een dieselmotor te bemachtigen? Na
veel speurwerk kwam men terecht bij de
firma Hubert Co. te Sneek, die een
spiksplinternieuwe Blackstone-dieselmo-
tor kon leveren: in 1938 geïmporteerd
en gedurende de oorlogsjaren opgeslagen
?1