De Veluweweg vóór de verkaveling. Het huis rechts is de woning van secretaris Jan Jaspers (Veluweweg35). Voorde fotograaf poseren Piet Commandeur en kruide nier Gert Lantman. in een depot. De PC had best moeite met deze aanbieding-als-nieuw, maar men moest verder en de koop werd gesloten. De bedenkingen waren niet ten onrechte geuit. Op het prioriteitenlijstje, dat de PC in 1953 opstelde, stond als nummer één genoteerd: revisie van de dieselbemaling. Onder toezicht van W. Moejes, bouw- en waterbouwkundige te Alkmaar, werd het gemaal gebouwd door aannemer Koop man te Nieuwe Niedorp en de al genoem de firma Hubert Co. Eind 1950 vond de oplevering plaats. Kosten 78.030,-. De Waarlandsmolen en het bijna honderd jaar oude stoomgemaal werden door de nieuwe bemaling werkloos. Besloten werd de molen en het stoomgemaal te slo pen. Gelukkig had het bestuur van de gemeente Harenkarspel ook toen al oog voor de grote landschappelijke betekenis van het enige monument in Waarland. De molen werd gekocht voor het symbolisch bedrag van 10,-. Bij de koop werd vastgelegd dat molenaar Cor van der Heijden de molen mocht blijven bewonen en dat de gemeente de molen tenminste vijftig jaar goed zou onderhouden. Op 31 januari 1949 meldde landmeter Feringa dat hij juni/juli klaar kon zijn met het wegen- en slotenplan. Om te kunnen starten met het eerste blok van 50 hecta ren zou eerst de hoofdafvoersloot moeten worden gegraven. En bij gunstig weer zou waren zo kort na de oorlog niet te krijgen of verkeerden in een slechte staat. Maar misschien het allerbelangrijkste was de eendracht in het dorp te herkrijgen. Immers, er stonden 103 stemgerechtigden met een volmondig ‘teugen’ geregis treerd. In die strijd tussen voor- en tegen standers, jong en oud, vooruitstrevend of behoudend, moest de PC haar beleid uit stippelen. Tegenstemmers moesten ten slotte ook meewerken. En bij voorkeur moesten zij alsnog over de streep getrok ken worden door overleg en overtuigings kracht. Het liefst met harde cijfers onder- bouwd. Avonden vergaderen. Het heeft ook slapeloze nachten gekost. En in het uiterste geval procederen. Met name de beide voorzitters, Jo Dekker en laap Hoebe, hebben daarbij engelengeduld getoond en het werk tot een goed einde gebracht. Laten we nu de PC volgen op haar verka- velingspad. Direct al werd men gecon fronteerd met een probleem van formaat: de bouw van een nieuw gemaal voor beide polders. Het zou een gemaal moe ten worden met een electromotor van 40 pk en een dieselmotor van 50 pk. Maar hoe een dieselmotor te bemachtigen? Na veel speurwerk kwam men terecht bij de firma Hubert Co. te Sneek, die een spiksplinternieuwe Blackstone-dieselmo- tor kon leveren: in 1938 geïmporteerd en gedurende de oorlogsjaren opgeslagen ?1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1998 | | pagina 23