IT Door de sluizen. zoek van de handelaars de aanvangstijd van de dagelijkse veiling met drie uur ver vroegd naar 's morgens half twaalf. In een klein gebouwtje, waar de afslager, een schrijver en enkele kooplieden zaten, vond het veilinggebeuren plaats. Het werd drukker met kooplui en omdat ook steeds meer tuinders hun groenten per schuit aanvoerden, werd er een tribune voor de handelaars aan het water gebouwd. Voor de meeste Waarlandse tuinders was het een reis van meer dan anderhalf uur. Eerst tot de ringsloot kloeten, dan de producten de kaai overbrengen naar een andere schuit, dan varen via de ringvaart van de Heerhugowaard en door het sluisje van de Noordscharwouder polder naar de veiling. In 1907 brandden het houten gebouwtje en de tribune af en werd de veiling ver plaatst naar het café ’de Nachtegaal’, dat aan de westkant van de spoorlijn stond. Gedurende de jaren daarna liep de omzet drastisch terug, want men veilde daar te primitief. De afslag ging mondeling en er bestond geen mogelijkheid om een voor raad of overschot op te slaan. De grootste oorzaak was echter het vervoer. De tuin ders uit Waarland brachten liever hun pro ducten per schuit naar de vaarveiling te Broek op Langedijk. Ze konden dan meer meenemen en hadden een betere verbin ding. Café 'de Nachtegaal’ waar negentig jaar ge leden veel Waarlandse tuinders hun producten veilden. Het pand is nu verbouwd tot woonhuis. De bouw van een sluis nabij de Waarlands molen in 1911-1912 was een grote verbe tering voor de tuinders in de Waarlands- polder. Vanaf die tijd konden ze zelf hun producten naar de veiling in Broek op Langedijk brengen. Door deze sluis voe ren ze via de ringvaart naar de eerste sluis van het Ambacht. De Ambachtssluis werd in 1630 gebouwd en maakte de verbinding tussen de ring- Voorzitter Brugman van Nieuw Leven kwam met een doordacht plan: een cen trale markt aan de Twuijversloot te Noord-Scharwoude met een toevoerlijn naar het station nabij de Laanderweg. De veilingen aan de Papemersloot te Noord- Scharwoude en van Nieuw Leven bij hel station zouden dan worden opgeheven Na veel inspanningen en eendrachtig samenwerken kwam er een nieuwe vei ling. Op 16 juni 1915 werd er voor het eerst geveild in het nieuwe gebouw van de Noordermarktbond en tweeënhalve maand later, op 1 september, vond de offi ciële opening plaats van de spoorlijn naar het station Noord-Scharwoude. Dit nieu we veilpunt betekende ook voor de Waarlandse tuinders een enorme verbete ring. «r. Z' Zr7 11'r~ - 6 Ja

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1998 | | pagina 8