IT
Door de sluizen.
zoek van de handelaars de aanvangstijd
van de dagelijkse veiling met drie uur ver
vroegd naar 's morgens half twaalf.
In een klein gebouwtje, waar de afslager,
een schrijver en enkele kooplieden zaten,
vond het veilinggebeuren plaats. Het werd
drukker met kooplui en omdat ook steeds
meer tuinders hun groenten per schuit
aanvoerden, werd er een tribune voor de
handelaars aan het water gebouwd. Voor
de meeste Waarlandse tuinders was het
een reis van meer dan anderhalf uur. Eerst
tot de ringsloot kloeten, dan de producten
de kaai overbrengen naar een andere
schuit, dan varen via de ringvaart van de
Heerhugowaard en door het sluisje van de
Noordscharwouder polder naar de veiling.
In 1907 brandden het houten gebouwtje
en de tribune af en werd de veiling ver
plaatst naar het café ’de Nachtegaal’, dat
aan de westkant van de spoorlijn stond.
Gedurende de jaren daarna liep de omzet
drastisch terug, want men veilde daar te
primitief. De afslag ging mondeling en er
bestond geen mogelijkheid om een voor
raad of overschot op te slaan. De grootste
oorzaak was echter het vervoer. De tuin
ders uit Waarland brachten liever hun pro
ducten per schuit naar de vaarveiling te
Broek op Langedijk. Ze konden dan meer
meenemen en hadden een betere verbin
ding.
Café 'de Nachtegaal’
waar negentig jaar ge
leden veel Waarlandse
tuinders hun producten
veilden. Het pand is nu
verbouwd tot woonhuis.
De bouw van een sluis nabij de Waarlands
molen in 1911-1912 was een grote verbe
tering voor de tuinders in de Waarlands-
polder. Vanaf die tijd konden ze zelf hun
producten naar de veiling in Broek op
Langedijk brengen. Door deze sluis voe
ren ze via de ringvaart naar de eerste sluis
van het Ambacht.
De Ambachtssluis werd in 1630 gebouwd
en maakte de verbinding tussen de ring-
Voorzitter Brugman van Nieuw Leven
kwam met een doordacht plan: een cen
trale markt aan de Twuijversloot te
Noord-Scharwoude met een toevoerlijn
naar het station nabij de Laanderweg. De
veilingen aan de Papemersloot te Noord-
Scharwoude en van Nieuw Leven bij hel
station zouden dan worden opgeheven
Na veel inspanningen en eendrachtig
samenwerken kwam er een nieuwe vei
ling. Op 16 juni 1915 werd er voor het
eerst geveild in het nieuwe gebouw van de
Noordermarktbond en tweeënhalve
maand later, op 1 september, vond de offi
ciële opening plaats van de spoorlijn naar
het station Noord-Scharwoude. Dit nieu
we veilpunt betekende ook voor de
Waarlandse tuinders een enorme verbete
ring.
«r.
Z' Zr7
11'r~ -
6
Ja