MET HOOFD EN HART. Arnold Lantman-Joop Zutt Een romanticus in de polder. 18 natuur een pseudo-religie. Schrijvers als Charles Dickens en Alexander Dumas waren uiterst populair en werden ook in Nederland veelvuldig gelezen. In het nuchtere Nederland waren de romantische kunstuitingen minder uit bundig en meer ingetogen. Nicolaas Beets, schrijvend onder het pseudoniem Hildebrand, is met zijn Camera obscura een van de uitgesproken voorbeelden van een romantisch schrijver. Hij was predi kant in Heemstede en Utrecht. In zijn stu dententijd schreef hij sombere en zwaar moedige gedichten. Zijn roem berustte echter vooral op de Camera obscura. Op realistische wijze, maar vooral met veel humor, beschreef hij het kleinburgerlijke leven van de gegoede burgerij. Beets heeft dit boek niet meer overtroffen. Kort na zijn benoeming tot predikant trouwde hij met Jonkvrouwe Alida van Foreest uit Heiloo. Door zijn functie had hij onvoldoende tijd voor het schrijven van boeken. Hij beperkte zich tot het schrijven van godsdienstige, stichtelijke of huiselijke versjes. Dat was in die tijd een heel gebruikelijk genre, het werd door meer mensen met volle overtuiging gedaan. In de Waarlandspolder werd die kunst ook beoefend, en wel door Ariën Kroon Az. Door een speling van het lot kwam hij op latere leeftijd in contact met de familie Van Foreest en via hen met Nicolaas Beets. Met namen van beroemde mensen uit ons verleden eindigen we deze inleiding. Bezig met de historie komen we zo nu en dan ook voor verrassingen te staan. Een van de verrassingen die we tegenkwamen was een gedichtenbundel van Waarlander Ariën Kroon. Dit was voor ons aanleiding om ons te verdiepen in de achtergronden van deze bijzondere inwoner van Waarland. Naast deze gedichtenbundel bleek dat er ook bij familieleden nog verschillende gedichten en ander materiaal voorhanden was. Al met al krijgt U bij het lezen van onderstaand artikel een goed beeld van deze romanticus uit de Waarlands polder. De romantiek betekent in het algemeen: de geluksdroom van het onvervulbare. We spreken natuurlijk niet over üw roman tiek, maar over de periode in onze geschiedenis, van begin 1800 tot 1880: de romantiek. Europa en ook Nederland had den een roerige tijd achter de rug. Met de Franse Revolutie werd de gevestigde orde uit haar machtsposities verdreven. Napoleon kreeg de macht in handen en betrok heel Europa in zijn oorlogen. Uiteindelijk vond hij zijn Waterloo in Waterloo. Het congres in Wenen, dat in 1814 werd gehouden, herstelde veel van de oude machtsstructuren. Nederland kwam met het Huis van Oranje in rustiger politiek vaarwater. Thorbecke bracht een nieuwe grondwet tot stand en het parlementair stelsel kon gaan functioneren. In het maatschappelijk leven gaf de deftige bur gerij de toon aan, terwijl onder de arbei ders een extreme armoede bestond. In de kunst zagen we de romantiek ver schijnen. De romanticus is iemand, die geen vrede heeft met de tijd waarin hij leeft. Hij probeert hieraan te ontkomen door te vluchten in het verleden, het exo tische, het fantastische, enz. In de muziek kwam deze stroming tot uiting door componisten als Frans Schubert, Frédéric Chopin, maar bovenal Richard Wagner. In de kleding en inrich ting van de woningen zagen we de Biedermeiertijd bloeien, waarin het huiselijk geluk, de moedercultus, liefde en huwelijk, knusheid bij de haard en eer bied voor de ouderdom tot uiting kwa men. Enkele romantici zochten in de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1998 | | pagina 20