Naar de veiling. Bij de Noordermarktbond. ii Voordat Piet Bruin in het vroege voorjaar of in de herfst met een geladen schuit naar Noord-Scharwoude ging, at hij om twaalf land in de Speketerspolder en wilde eigenlijk zijn schippersbedrijf wel verko pen, maar dit mocht niet van zijn vrouw Jans. Nic kreeg hier lucht van en sloot een deal met Piet Bruin. In 1942 werd het een firma onder de naam: Bruin-Droog. Dit heeft slechts twee jaar geduurd. De firma werd ontbonden, Piet Bruin kreeg de vrachtschuit en Nic Droog het land in De Kampen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het economisch leven totaal ontwricht. De Duitsers hadden een grote invloed op de aardappel- en groenteprijzen en ook het vervoer ondervond veel hinder door de langdurige spoorwegstaking. Ook de ben zine werd heel schaars en Piet Bruin was genoodzaakt zijn scheepsmotoren te ver vangen. Er kwamen Ford-motoren, die op benzine startten en vervolgens werden overgezet op gas, dat ontstond bij de ver branding van antraciet. De veilingaanvoer liep terug, omdat de tuinders minder aardappelen en groenten gingen verbouwen en omdat ze meer voedsel direct verkochten aan de honge rende stadsbevolking. Op dringend advies van de overheid werden in het voorjaar van 1945 veel akkers met graan inge zaaid. Deze teelt liep in Waarland uit op een mislukking. De betreffende bouwers dachten dat ze minderwaardig zaad had den gekocht, maar dit was niet zo. Ze kenden niet het verschil tussen zomer- en wintertarwe. Ze zaaiden de wintertarwe in april, in plaats van in het najaar. Het gewas kwam wel goed op, maar vormde geen halmen. Na de oorlog kwam er voldoende werk voor de veilingaanvoerders. Piet Bruin had Cor Droog weer in dienst genomen en zij voeren met de Johanna regelmatig naar en van de Noordermarkt. Er waren twee manieren om vanaf de ringsloot tussen de Speketer en de Bleekmeer naar de veiling te varen. De meest gebruikelijke weg was: langs ’t Diepe Gat via ’t Waartje, afhankelijk van de wind links of rechts van de strekdam, door de Roskamsluis en het Ambachts- sluisje van Rens van Lienen en de Twuijversloot naar de Noordermarkt bond. Bij slecht weer nam Piet Bruin een andere weg. Hij ging dan bij ’t Diepe Gat Een deel van de topogra- naar rechts, richting Langedijk, door het fische kaart 14D Schagen, sluisje van Oudkarspel naar de sloot ten verkend in 1946. westen van de Dorpsstraat en vervolgens onder de Mosselenbrug van Noord- Scharwoude door en zo op de veiling aan. Kort na de oorlog kocht Piet Bruin er een schuit bij en noemde deze ’Wuta’, wat betekent ’Wacht uw tijd af’Ook kwam er een Bedford met een ’vaste’ chauffeur. Omstreeks 1950 stopte veilingaanvoerder Arie Groen uit Zijdewind en Piet Bruin nam van hem over: de knecht Dirk Bruin, de klanten uit de Slootgaard en Zijdewind en de schuiten ’de Zwaluw’ en ’de Reserve’. Inmiddels waren zijn jongens Piet en Cor oud genoeg om in het tuinders- en schip persbedrijf mee te werken. In de drukke tijd gingen ze bijna dagelijks met een schuit, soms met een of twee vletten erachter, de tuinders langs om hun pro ducten op te halen. Alles werd keurig ingeladen en opgeschreven, want bij het veilen kwamen alle producten op naam van de veilingaanvoerder te staan. KoogpMrr Potder .- ■•w,— Bleekmeer polder

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1998 | | pagina 13