h
ff
ff
ff
w.g.
Betonnen brug.
Dat deze goedkeuring met enthousiasme
werd ontvangen sprak voor zich. De brug
kende een eenvoudige constructie en werd
geheel in hout opgetrokken. De onder
doorvaart van deze brug was veel geringer
dan bij de huidige brug. De Banne Haren
karspel pakte de zaak met grote voortva
rendheid aan en nog voor het begin van de
twintigste eeuw kon de brug in gebruik
worden genomen. Ze lag meer westelijk
dan de huidige brug. Als we nu de
Westkade oprijden en na het woonhuis
van de familie Soontiëns de scherpe bocht
naar rechts maken, komen we op het punt
aan waar deze brug lag. Aan de kant van
de Waarddijk, even voor de woning van
de familie Van der Eng, kunnen we nog
enkele sporen zien op de plaats waar deze
brug uitkwam. De Ringvaart van de pol
der Heerhugowaard was in die tijd enkele
meters smaller dan het huidige kanaal
Oudkarspel-Kolhom op deze plek.
Met de aanleg van het kanaalvak Oudkar-
spel-Nieuwe Niedorp werd de Ringvaart
van Heerhugowaard nabij Waarland voor
een deel verlegd. Zelfs de Schaapskuil-
meerpolder werd doormidden gesneden
voor de aanleg van dit kanaalgedeelte.
Aan het begin van de Waarddijk kunnen
we nu nog zien waar de ringvaart oor
spronkelijk liep. Het was duidelijk gewor
den dat de houten brug niet meer paste in
het beeld van de dertiger jaren. De brug
Joh Kroon, dijkgraaf
P. Wonder Az., secretaris.
Het tracé van de Hoge
Brug. In stippellijnen
staat de te slopen Groote
Brug aangegeven.
’Wij hebben de eer U te berichten dat uw
verzoek om een brug te mogen maken
over de ringsloot van de polder Heer
hugowaard ten westen van de spoorbrug
ter verbinding van de Waarlands- met de
Laanweg wordt toegestaan met de bepa
ling echter dat de onderkant van de leg
gers der brug dezelfde hoogte moeten
hebben van de in de nabijheid gelegen
spoorbrug.’
was niet breed genoeg voor het toenemen
de wegverkeer en de constructie was on
voldoende om de steeds zwaardere asdruk
van het gemotoriseerde verkeer te dragen.
Provinciale Waterstaat van Noord-Hol-
land liet dan ook weten dat de houten brug
moest worden gesloopt. Zij becijferde dat
met het slopen en het opslaan van het vrij
gekomen materiaal een bedrag van
250.- gemoeid zou zijn.
Donderdag 26 september 1935 was de
aanbesteding van de bouw van de beton
nen brug tezamen met de aanbesteding
van het kanaalvak door en ten oosten van
de Waarlandspolder. Men verwachtte bij
een gelijktijdige aanbesteding financieel
voordeel te behalen. De kosten waren
respectievelijk op 18.500.- en 81.500.-
begroot. De laagste inschrijver was de
heer J.P. Koopen te Enkhuizen met een
bedrag van 14.221.- voor de brug en een
bedrag van 46.998.- voor genoemd
kanaalvak. De N.V. Kondor te Amster
dam kwam met bedragen van 17.100.-
Voor het leggen van een brug was goed
keuring en toestemming nodig van het
’Ambacht van Westfriesland, genaamd
Geestmerambacht’. Op 26 mei 1899
kreeg de Banne Harenkarspel van het
waterschap de volgende brief met als ken
merk: ’Nummer 196, overbrugging
Raaksmaat’.
23
I
I. IU.IU