h ff ff ff w.g. Betonnen brug. Dat deze goedkeuring met enthousiasme werd ontvangen sprak voor zich. De brug kende een eenvoudige constructie en werd geheel in hout opgetrokken. De onder doorvaart van deze brug was veel geringer dan bij de huidige brug. De Banne Haren karspel pakte de zaak met grote voortva rendheid aan en nog voor het begin van de twintigste eeuw kon de brug in gebruik worden genomen. Ze lag meer westelijk dan de huidige brug. Als we nu de Westkade oprijden en na het woonhuis van de familie Soontiëns de scherpe bocht naar rechts maken, komen we op het punt aan waar deze brug lag. Aan de kant van de Waarddijk, even voor de woning van de familie Van der Eng, kunnen we nog enkele sporen zien op de plaats waar deze brug uitkwam. De Ringvaart van de pol der Heerhugowaard was in die tijd enkele meters smaller dan het huidige kanaal Oudkarspel-Kolhom op deze plek. Met de aanleg van het kanaalvak Oudkar- spel-Nieuwe Niedorp werd de Ringvaart van Heerhugowaard nabij Waarland voor een deel verlegd. Zelfs de Schaapskuil- meerpolder werd doormidden gesneden voor de aanleg van dit kanaalgedeelte. Aan het begin van de Waarddijk kunnen we nu nog zien waar de ringvaart oor spronkelijk liep. Het was duidelijk gewor den dat de houten brug niet meer paste in het beeld van de dertiger jaren. De brug Joh Kroon, dijkgraaf P. Wonder Az., secretaris. Het tracé van de Hoge Brug. In stippellijnen staat de te slopen Groote Brug aangegeven. ’Wij hebben de eer U te berichten dat uw verzoek om een brug te mogen maken over de ringsloot van de polder Heer hugowaard ten westen van de spoorbrug ter verbinding van de Waarlands- met de Laanweg wordt toegestaan met de bepa ling echter dat de onderkant van de leg gers der brug dezelfde hoogte moeten hebben van de in de nabijheid gelegen spoorbrug.’ was niet breed genoeg voor het toenemen de wegverkeer en de constructie was on voldoende om de steeds zwaardere asdruk van het gemotoriseerde verkeer te dragen. Provinciale Waterstaat van Noord-Hol- land liet dan ook weten dat de houten brug moest worden gesloopt. Zij becijferde dat met het slopen en het opslaan van het vrij gekomen materiaal een bedrag van 250.- gemoeid zou zijn. Donderdag 26 september 1935 was de aanbesteding van de bouw van de beton nen brug tezamen met de aanbesteding van het kanaalvak door en ten oosten van de Waarlandspolder. Men verwachtte bij een gelijktijdige aanbesteding financieel voordeel te behalen. De kosten waren respectievelijk op 18.500.- en 81.500.- begroot. De laagste inschrijver was de heer J.P. Koopen te Enkhuizen met een bedrag van 14.221.- voor de brug en een bedrag van 46.998.- voor genoemd kanaalvak. De N.V. Kondor te Amster dam kwam met bedragen van 17.100.- Voor het leggen van een brug was goed keuring en toestemming nodig van het ’Ambacht van Westfriesland, genaamd Geestmerambacht’. Op 26 mei 1899 kreeg de Banne Harenkarspel van het waterschap de volgende brief met als ken merk: ’Nummer 196, overbrugging Raaksmaat’. 23 I I. IU.IU

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1996 | | pagina 25