DE ’GROOTE BRUG’ VAN WAARLAND. De polder uit. Vergunning voor een brug. 22 i Om meer te kunnen profiteren van de eco nomische ontwikkelingen in het regio was het noodzakelijk dat de Waarlandspolder beter bereikbaar zou worden. Het polder bestuur had dit ook ingezien en richtte daarom een schrijven aan de Banne Harenkarspel. Deze banne was verant woordelijk voor de aanleg en het onder houd van de wegen in Waarland. Het bou wen van oeververbindingen behoorde ook tot de taken van de Banne. De 'Groote Brug’ van Waarland, gebouwd in 1899. De bewoners van de Waarlandspolder kenden, zeker tot de ingebruikname van de wipbrug nabij De Weel in 1882, een geïsoleerd bestaan. Zij waren in die tijd op elkaar aangewezen, want er waren toen nauwelijks mogelijkheiden de polder te verlaten. Wilde men toch de polder uit, dan moest men met een puntschuit de ringsloot worden overgezet en wilde men met paard en wagen de polder verlaten, dan moest men een flink stuk langer rij den. Over de wipbrug nabij de ’Oude Slootgaard’ kon men richting Kalverdijk en Dirkshom. Wilde men naar Zijdewind of Schagen dan moest men via de Slootgaardpolder. Dat omrijden zorgde voor nogal wat ongemak en nam veel tijd in beslag. Voor een bezoekje aan familie in Heerhugowaard of Langedijk maakten de mensen meestal gebruik van de spoor brug over de ringsloot nabij de Smuigel- polder. Eigenlijk was deze ’sluiproute’ niet toegestaan, maar de dienstdoende veldwachter kneep meer dan eens een oogje toe of deed net alsof hij niets in de gaten had. Met de aanleg van de spoorlijn Alkmaar- Den Helder in 1865 kwam er voor de bewoners van de Waarlandspolder een nieuwe verbinding met Alkmaar en Schagen tot stand. Het reizen per spoor was ook in die tijd niet goedkoop. Waarlanders konden van twee opstap plaatsen gebruik maken: het station Noord-Scharwoude te Heerhugowaard- Noord en vanaf 1 oktober 1868 de halte Zijdewind. Een voor de handliggende naamgeving vinden we in de straatnaam Hogebrug- weg. Deze weg kende vroeger een ander tracé en een andere naam. De oudste oeververbinding over de ringsloot van de polder Heerhugo waard werd officieel aangeduid met de ’Groote Brug’. Dit komt vermoedelijk doordat er in de direkte omgeving van deze ’Groote Brug’ nog enkele kleine bruggen lagen. Bruggen nabij de woning van de familie Hoebe, Bruin en Kuiper-Klomp. Later is de naam van de ’Groote Brug’ in het ongerede geraakt en sprak men over de ’hooge brug’. Als we oude kaarten van Waar land en omgeving bekijken dan vinden we voor deze weg de ongebruikelijke naam van ’Waarlandsweg-tweede ge deelte’. De ’Waarlandsweg-tweede ge deelte’ was een van de zes wegen in het dorp en had een lengte van ruim der tienhonderd meter. Met deze naam werd de weg vanaf de Weelweg tot aan de brug over de ringsloot nabij de Smuigelpolder aangeduid. Tijdens de vergadering van 22 april 1929 besloot de gemeenteraad van Harenkarspel aan een achttal wegen in Waarland een naam te geven. Zo werd de naam Hoogebrugweg verbonden aan het weggedeelte vanaf de brug nabij de woning van Jac Hoebe tot aan de ring sloot. Het andere deel van ’Waarlands weg-tweede gedeelte’ kreeg de naam Veluweweg. Ds Grc-oU; i-iiug Waar lam?.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1996 | | pagina 24