DE ’GROOTE BRUG’ VAN
WAARLAND.
De polder uit.
Vergunning voor een brug.
22
i
Om meer te kunnen profiteren van de eco
nomische ontwikkelingen in het regio was
het noodzakelijk dat de Waarlandspolder
beter bereikbaar zou worden. Het polder
bestuur had dit ook ingezien en richtte
daarom een schrijven aan de Banne
Harenkarspel. Deze banne was verant
woordelijk voor de aanleg en het onder
houd van de wegen in Waarland. Het bou
wen van oeververbindingen behoorde ook
tot de taken van de Banne.
De 'Groote Brug’ van
Waarland, gebouwd in
1899.
De bewoners van de Waarlandspolder
kenden, zeker tot de ingebruikname van
de wipbrug nabij De Weel in 1882, een
geïsoleerd bestaan. Zij waren in die tijd
op elkaar aangewezen, want er waren toen
nauwelijks mogelijkheiden de polder te
verlaten. Wilde men toch de polder uit,
dan moest men met een puntschuit de
ringsloot worden overgezet en wilde men
met paard en wagen de polder verlaten,
dan moest men een flink stuk langer rij
den. Over de wipbrug nabij de ’Oude
Slootgaard’ kon men richting Kalverdijk
en Dirkshom. Wilde men naar Zijdewind
of Schagen dan moest men via de
Slootgaardpolder. Dat omrijden zorgde
voor nogal wat ongemak en nam veel tijd
in beslag. Voor een bezoekje aan familie
in Heerhugowaard of Langedijk maakten
de mensen meestal gebruik van de spoor
brug over de ringsloot nabij de Smuigel-
polder. Eigenlijk was deze ’sluiproute’
niet toegestaan, maar de dienstdoende
veldwachter kneep meer dan eens een
oogje toe of deed net alsof hij niets in de
gaten had.
Met de aanleg van de spoorlijn Alkmaar-
Den Helder in 1865 kwam er voor de
bewoners van de Waarlandspolder een
nieuwe verbinding met Alkmaar en
Schagen tot stand. Het reizen per spoor
was ook in die tijd niet goedkoop.
Waarlanders konden van twee opstap
plaatsen gebruik maken: het station
Noord-Scharwoude te Heerhugowaard-
Noord en vanaf 1 oktober 1868 de halte
Zijdewind.
Een voor de handliggende naamgeving
vinden we in de straatnaam Hogebrug-
weg. Deze weg kende vroeger een ander
tracé en een andere naam.
De oudste oeververbinding over de
ringsloot van de polder Heerhugo
waard werd officieel aangeduid met de
’Groote Brug’. Dit komt vermoedelijk
doordat er in de direkte omgeving van
deze ’Groote Brug’ nog enkele kleine
bruggen lagen. Bruggen nabij de
woning van de familie Hoebe, Bruin en
Kuiper-Klomp. Later is de naam van
de ’Groote Brug’ in het ongerede
geraakt en sprak men over de ’hooge
brug’. Als we oude kaarten van Waar
land en omgeving bekijken dan vinden
we voor deze weg de ongebruikelijke
naam van ’Waarlandsweg-tweede ge
deelte’. De ’Waarlandsweg-tweede ge
deelte’ was een van de zes wegen in het
dorp en had een lengte van ruim der
tienhonderd meter. Met deze naam
werd de weg vanaf de Weelweg tot aan
de brug over de ringsloot nabij de
Smuigelpolder aangeduid. Tijdens de
vergadering van 22 april 1929 besloot
de gemeenteraad van Harenkarspel
aan een achttal wegen in Waarland een
naam te geven. Zo werd de naam
Hoogebrugweg verbonden aan het
weggedeelte vanaf de brug nabij de
woning van Jac Hoebe tot aan de ring
sloot. Het andere deel van ’Waarlands
weg-tweede gedeelte’ kreeg de naam
Veluweweg.
Ds Grc-oU; i-iiug Waar lam?.