1 o o- o. o o' a Li O O o c o r Tweede Wereldoorlog. L-l Centraalpost met van boven naar beneden: valklep- jes, klinken, koor den en spreekwek- sleutels. De centrale bij mevrouw Koopmans verdwijnt. Sinds de uitvinding van de telefoon door Bell in 1876 zijn de ontwikkelingen niet stil blijven staan. Ook in Waarland nam het aantal aansluitingen fors toe en het aantal te voeren interlokale gesprekken steeg eveneens flink. Om de wensen van de abonnee te kunnen vervullen, was het nodig om stappen op het pad van de automatisering te zetten. Aan de Oude Verlaatweg, een doodlopende weg aan de provinciale weg tussen het Verlaat en De Weel, werd de geautomatiseerde tele fooncentrale voor het gebied van Oude Niedorp gebouwd. De opdracht hiervoor werd in het voorjaar van 1940 verstrekt. Merkwaardigerwijs was de Duitse bezet ting niet of nauwelijks van invloed op de bouw en ingebruikname van deze cen trale. Op 29 oktober 1940 vond de ope ning plaats. De centrale was van het F- systeem van de Duitse firma Siemens en had een capaciteit van 150 aansluitingen. Bij de start waren er echter al 134, in Oude Niedorp, ’t Veld, Waarland en Zijdewind tezamen. Ook toen vond er een omnummering plaats: de abonnees kre gen een 3-cijferig telefoonnummer. Het nummer van Jan Jaspers werd 215 en Wolfswinkel was vanaf die tijd telefo nisch bereikbaar onder nummer 214. Mevrouw Koopmans-Tas van het Oude Niedorper Verlaat behoefde haar centrale niet langer te bedienen. Haar werk werd door de geautomatiseerde centrale over genomen. Overigens bleef zij wel bij de PTT werkzaam. Zij had een druk hulp- postkantoor en de postbezorging voor de regio geschiedde vanuit dit kantoor. stond zowel de begin- als eindtijd van het gesprek vermeld. Een centraalpost had 10 tot 20 koorden, waarmee de telefoniste eenzelfde aantal gesprekken gelijktijdig kon laten plaats vinden. Vielen er op een centraalpost drie klepjes om, dan hadden de drie daarbij behorende abonnees de hoom van het telefoontoestel afgenomen. De telefoniste kon ze slechts één voor één doorver binden. Nummer drie moest daardoor soms wel erg lang wachten. In onze omgeving ging het er echter heel gemoedelijk aan toe. Iedereen kende immers iedereen. Meestal werden de abonnees met naam en toenaam genoemd als er een verbinding tot stand moest wor den gebracht. Als de werktijd er voor de telefoniste op zat, was het in onze buurt niet langer mogelijk om lokaal of inter lokaal te telefoneren, en moest er tot de volgende dag worden gewacht. Het kon- takt met de medewerksters van het hulp kantoor te Oude Niedorp was echter van dien aard, dat men niet te beroerd was de centrale enige tijd langer te bedienen. Werd echter van deze goedheid van mevrouw Koopmans-Tas misbruik ge maakt, dan werden de stekkers losgehaald en was het over met deze extra vorm van dienstverlening. De Duitsers hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog veel vernielingen aan ons telefoonnet aangericht. Dankzij voldoen de reserves van materieel en personeel kwam de PTT de gevolgen van de Duitse overrompeling in de meidagen van 1940 spoedig te boven. Kwalitatief gezien werd het vooroorlogse peil niet meer bereikt. Onder het mom van behartiging van de Duitse berichtenverkeersdiensten ver sterkte de bezetter geleidelijk zijn greep op de PTT. De telefoondienst kreeg door de oorlog veel te verduren. Vanaf 1941 werden op last van de bezetters steeds meer abonnees afgesloten; eerst waren dat r ’.w r 28 i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1996 | | pagina 30