TELEFOON IN WAARLAND. Bij het voormalige Staatsbedrijf der PTT heeft men zich altijd bediend van het sys teem van classificatie. Zo’n indeling kende men niet enkel en alleen bij de oude postdiensten, maar men gebruikte deze classificatie ook bij de andere onderdelen van dit bedrijf. Er was een overduidelijk verschil tussen een postkantoor en een Telefoonkantoor of telefoonsta tion. Woensdag 10 april jl. kwam aan de grootscheepse operatie Decibel van PTT-Telecom een einde. Vanaf 10 okto ber 1995, toen deze operatie in gang werd gezet, konden we nog kiezen: óf het oude telefoonnummer gebruiken, óf het nieuwe nummer. Nu staat PTT- Telecom ons echter geen keuze meer toe; we moeten voor een interlokaal telefoongesprek met een ’normale abonnee’ tien cijfers drukken of draai en. Met de afsluiting van deze honder den miljoenen guldens kostende opera tie is het aantal netnummers in ons land drastisch verlaagd en terugge bracht van 1045 naar 101. De omnum mering van oude naar nieuwe telefoon nummers was nodig om de explosieve groei in het aantal aansluitingen te kunnen bijhouden. Het gebruik van de telefoon is nu heel gewoon geworden. Doordat er steeds meer aansluitingen zijn (nu al ruim 8.000.000), bellen we steeds vaker. Bijna elk huishouden heeft een tele foonaansluiting. We gebruiken de tele foon nu voor veel meer doeleinden dan vroeger. Met behulp van een modem, een fax of een aansluiting op Internet is de gehele wereld, via een satelliet verbinding, nu binnen ieders bereik. Dat was vroeger wel wat anders. Als je in de beginjaren ’50 van familieleden overzee, of dat nu vanuit Canada, Australië of Nieuw-Zeeland was, een telefoontje kreeg, dan kon het weleens een halve dag of langer duren voordat er een verbinding tot stand was ge bracht. In dit artikel willen wij U een beeld schetsen van de beginperiode van de telefoon in Waarland. We gaan daar voor terug naar het eind van de jaren ’20. poststation. Deze verschillen waren er ook tussen een telefoonkantoor en een telefoonstation. Zo was er vroeger in Dirkshom een hulppostkantoor, terwijl er in Waarland vanaf 1 mei 1938 sprake was van een poststation. Bij een postkantoor kon men voor meer diensten terecht dan bij een poststation. Ook de postbezorging vond vanuit het hulppostkantoor plaats. De postbezorging voor de inwoners van Waarland geschiedde vanuit Dirkshom. Voor ons dorp veranderde deze situatie in het voorjaar van 1957, toen Gert Lantman zijn nieuwe woon/winkelpand aan de Veluweweg D-56b opende. Kort daarna vond er een herwaardering plaats en werd het poststation, dat Lantman vanaf 1 november 1955 bediende, gewijzigd in een hulpkantoor. Vanaf die tijd werd de postbestelling voor Waarland, met uitzon dering van de Slootgaard en Speketer, vanuit het hulppostkantoor aan de Veluweweg verzorgd. Op 20 december 1888 werd er aan het bedrijf Dücker, Ten Bosch Brinkman een concessie verleend tot de aanleg en het gebruik van telefoongeleidingen tus sen Broek op Langedijk en Winkel met de vestiging van een telefoonkantoor aan het Oude Niedorper Verlaat. Korte tijd later werd deze concessie overgenomen door de Nederlandsche Bell Telephoon Maat schappij. Deze maatschappij liet in de concessie enige wijzigingen aanbrengen. Het telefoonkantoor kwam niet aan het Oude Niedorper Verlaat te staan, maar werd in Nieuwe Niedorp geplaatst. Op 25 september 1889 werd het telefoonkantoor daar in gebruik genomen. De tele- foonleiding naar Nieuwe Niedorp liep via de Laanderweg en het Oude Niedorper Verlaat. Pas op 24 juli 1922 kwam er in Oude Niedorp een hulptelefoonkantoor en dit kantoor stond in verbinding met Alkmaar. Het gemeentebestuur van Harenkarspel liet bij een schrijven van 17 november 1930 aan de Directeur van het Rijkstelegraafkantoor te Alkmaar weten dat ’de heren J. van Duin te Kerkbuurt wijk A nummer 10 en C. Dekker te Waarland wijk D nummer 53, bereid waren gevonden een Telegraaf- en Telefoonstation in hun percelen te vesti gen.’ 25 I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1996 | | pagina 27