Gebrandschilderd raam. Veranderingen op het priesterkoor. Pastoor Breedveld op de gemetselde kansel. 14 Broeder Cosmas, een veelzijdig kunstenaar. In september van dat jaar gaf het kerkbe stuur aan de Eerwaarde broeder Cosmas van het Franciskaner klooster te Nieuwe Niedorp opdracht om een vijftal schilder stukken aan te brengen op de muur voor het priesterkoor, boven de communie bank. Met deze opdracht was een bedrag van 300,- gemoeid. verduisteren. Uiteindelijk werd besloten om het priesterkoor op te knappen en het restant van het geld te bewaren tot na de oorlog en het dan te besteden. Kapelaan J.A.J.M Verspaandonk maakte in de zomer van ’44 een schilderij van de parochiepatroon Sint Wulfram. Kort voor hij uit Waarland vertrok was zijn werk stuk klaar en kreeg het op zaterdag 2 sep tember een plaatsje boven de deur naar de sacristie. Het bleef er niet lang hangen. Pastoor A. Verhaar vond het schilderstuk daar niet passen en liet het verwijderen. Niemand weet waar het is gebleven. Jammer genoeg heeft de parochie er zelfs geen foto van. Broeder Cosmas was kunstschilder. Hij maakte ontelbare tekeningen, schilderijen en muurschilderingen. Veel van zijn werk is in kerken en kloosters, ook in het bui tenland, nog te bewonderen. Onsterfelijk heeft hij zich daarmee niet gemaakt. Hij heeft het moeten ervaren, dat hier en daar, met veranderingen en door afbraak van gebouwen, veel van zijn werk verloren is gegaan. Ook zijn artistiek werk in onze kerk is, met het opnieuw aanbrengen van stucwerk, verdwenen. De schilderstukken waren gemaakt naar enkele coupletten uit het Latijnse lied ‘Dies Irae’ dat vroeger altijd in een plech tige Requiemmis werd gezongen en beeldden, van links naar rechts, het vol gende uit: de Goede Herder met het verlo ren schaap, Jezus zittend bij de bron met de Samaritaanse vrouw, de kruisdood van Jezus op de Calvarieberg. Aanvankelijk had het kerkbestuur het gebrandschilderde raam voor het priester koor in Heiloo willen laten maken. Toen zij in september 1949 het ontwerp van het raam kreeg, keurde zij het unaniem af. Naarstig ging men op zoek naar een ande re kunstenaar. Uiteindelijk werd de opdracht aan W. Mengelberg, woonachtig in Zeist, gegeven. Zijn ontwerp werd in maart 1950 goedgekeurd. De kosten, groot 1.800,-, konden worden betaald uit het restbedrag van de jubileumgave ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de parochie. Het kunstwerk, voorstellen de het Laatste Avondmaal, werd begin 1951 in het raam achter het hoofdaltaar geplaatst. Gelijktijdig werd het stucwerk van het priesterkoor hersteld. Tijdens het pastoraat van S. Mol werden er akties gevoerd om boven het zij-altaar een kunstwerk, voorstellende een afbeel ding van Maria van Altijddurende Bijstand, te plaatsen. Het kunstwerk kwam er, maar van het plan om voorin de kerk tot Maria te bidden en een kaars op te steken kwam weinig terecht. Die moge lijkheid werd enige jaren na plaatsing van deze beeltenis weer achterin de kerk geboden. Het kerkbestuur keurde in haar vergade ring van 3 september 1963 het ontwerp van een verplaatsbaar altaar goed. Het altaar werd door Cor Ursem gemaakt. I j BS CV fcW-'1 nb at

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1994 | | pagina 16