Gebrandschilderd raam.
Veranderingen op het priesterkoor.
Pastoor Breedveld op de gemetselde kansel.
14
Broeder Cosmas, een veelzijdig
kunstenaar.
In september van dat jaar gaf het kerkbe
stuur aan de Eerwaarde broeder Cosmas
van het Franciskaner klooster te Nieuwe
Niedorp opdracht om een vijftal schilder
stukken aan te brengen op de muur voor
het priesterkoor, boven de communie
bank. Met deze opdracht was een bedrag
van 300,- gemoeid.
verduisteren. Uiteindelijk werd besloten
om het priesterkoor op te knappen en het
restant van het geld te bewaren tot na de
oorlog en het dan te besteden.
Kapelaan J.A.J.M Verspaandonk maakte
in de zomer van ’44 een schilderij van de
parochiepatroon Sint Wulfram. Kort voor
hij uit Waarland vertrok was zijn werk
stuk klaar en kreeg het op zaterdag 2 sep
tember een plaatsje boven de deur naar de
sacristie. Het bleef er niet lang hangen.
Pastoor A. Verhaar vond het schilderstuk
daar niet passen en liet het verwijderen.
Niemand weet waar het is gebleven.
Jammer genoeg heeft de parochie er zelfs
geen foto van.
Broeder Cosmas was kunstschilder. Hij
maakte ontelbare tekeningen, schilderijen
en muurschilderingen. Veel van zijn werk
is in kerken en kloosters, ook in het bui
tenland, nog te bewonderen. Onsterfelijk
heeft hij zich daarmee niet gemaakt. Hij
heeft het moeten ervaren, dat hier en daar,
met veranderingen en door afbraak van
gebouwen, veel van zijn werk verloren is
gegaan. Ook zijn artistiek werk in onze
kerk is, met het opnieuw aanbrengen van
stucwerk, verdwenen.
De schilderstukken waren gemaakt naar
enkele coupletten uit het Latijnse lied
‘Dies Irae’ dat vroeger altijd in een plech
tige Requiemmis werd gezongen en
beeldden, van links naar rechts, het vol
gende uit: de Goede Herder met het verlo
ren schaap, Jezus zittend bij de bron met
de Samaritaanse vrouw, de kruisdood van
Jezus op de Calvarieberg.
Aanvankelijk had het kerkbestuur het
gebrandschilderde raam voor het priester
koor in Heiloo willen laten maken. Toen
zij in september 1949 het ontwerp van het
raam kreeg, keurde zij het unaniem af.
Naarstig ging men op zoek naar een ande
re kunstenaar. Uiteindelijk werd de
opdracht aan W. Mengelberg, woonachtig
in Zeist, gegeven. Zijn ontwerp werd in
maart 1950 goedgekeurd. De kosten,
groot 1.800,-, konden worden betaald
uit het restbedrag van de jubileumgave ter
gelegenheid van het 25-jarig bestaan van
de parochie. Het kunstwerk, voorstellen
de het Laatste Avondmaal, werd begin
1951 in het raam achter het hoofdaltaar
geplaatst. Gelijktijdig werd het stucwerk
van het priesterkoor hersteld.
Tijdens het pastoraat van S. Mol werden
er akties gevoerd om boven het zij-altaar
een kunstwerk, voorstellende een afbeel
ding van Maria van Altijddurende
Bijstand, te plaatsen. Het kunstwerk
kwam er, maar van het plan om voorin de
kerk tot Maria te bidden en een kaars op te
steken kwam weinig terecht. Die moge
lijkheid werd enige jaren na plaatsing van
deze beeltenis weer achterin de kerk
geboden.
Het kerkbestuur keurde in haar vergade
ring van 3 september 1963 het ontwerp
van een verplaatsbaar altaar goed. Het
altaar werd door Cor Ursem gemaakt.
I j
BS CV
fcW-'1
nb at