Vervenen, de molen en weiland.
Jan Zutt en Afra Dekker,
genomen bij hun gouden
huwelijksfeest.
Waarland, maart 1994
Arie Zutt/Joop Zutt.
gebleven en prijkt op de omslag van ons
blad. De rietlanden waren toen al omgezet
in weiland. Sporen van de Rietkuil komen
we ook nu nog tegen. Zo slaagde het
bestuur van de ijsbaan "De Kuil” er niet in
de ijsbaan in goede conditie te houden.
Steeds maar weer sijpelde het water in de
veenbodem weg. Ook bij verbranding van
afval gebeurt het dat het vuur dagenlang
blijft smeulen in het veen. Verder blijft de
Schaapskuilmeerpolder met haar bijnaam
”De Rietkuil” ons herinneren aan de teelt
van riet in vroeger jaren.
Drie eeuwen lang was er sprake van de
teelt van riet. Hierdoor verveende de pol
der langzaam maar zeker. De waterstand
moest steeds hoger worden opgevoerd en
dat leverde problemen op met de Nieuwe
Polder. Op 11 september 1929 werd de
overeenkomst om beide polders te bema
len met onze bekende kotmolen ontbon
den. De Nieuwe Polder kreeg een eigen
bemaling door een windmotor-installatie.
(Amerikaanse windmolen). Door de ver
vening werd ook de kwaliteit van het riet
minder en daardoor ook de financiële
opbrensten. De eigenaren probeerden de
rietlanden om te zetten naar bouw- of wei
land. Maar dat was niet zo eenvoudig. Om
een beetje teelaarde boven te krijgen werd
het rietland gescheurd en diepgeploegd.
Twee paarden trokken er een diepploeg
door om de rietlaag eronder te krijgen. De
paarden zakten echter steeds weg in de
rietschossen en de moerassige bodem.
Uiteindelijk bevestigde men een soort
plankje onder elke hoef. Zo kregen de
paarden voldoende vaste grond onder de
hoeven om de rietlaag te kunnen omploe
gen. Na een paar jaar begon de veenbo
dem in te klinken. De polder kwam daar
door steeds dieper te liggen en de oude
kotmolen had onvoldoende capaciteit om
het water op te voeren naar de ringsloot.
Ook de afhankelijkheid van wind maakte
de waterhuishouding kwetsbaar ten
opzichte van de polders die met een motor
of stoomgemaal waren toegerust. Vrijdag,
20 juni 1930, werd de molen openbaar
verkocht voor de sloop. Gelukkig is het
beeld van deze fraaie molen bewaard
16
Foto van:
<9