Aan de redaktie 't Poepennest A. Zutt, Sabinahof 2, augustus 1992. Achter de woning nog restanten van de arbei- derskeet? Het is wel bekend, dat de mensen van mijn generatie zeer veel veranderingen en vernieuwingen hebben meegemaakt. Het is mijn idee om sommige van die veran deringen te beschrijven en hoe die veran deringen werden ontvangen. Was ieder een er blij mee of werd iedereen er beter van? Als eerste grote verandering zou ik willen noemen "de uitvinding van de maaima- chine". Menigeen zal zeggen: "Was dat dan zo'n grote uitvinding?" Maar lees ver der. In de tweede helft van de vorige eeuw bestond Noord- en Zuid Holland en Utrecht voor het overgrote deel uit gras land. Zelfs Waarland ten noorden van de Kerkstraat was vrijwel geheel grasland, de Slootgaard was grasland en ga zo maar door. De ene helft van dat grasland werd beweid door de koeien, en de andere helft was hooiland en moest in korte tijd gemaaid worden met de zeis (handwerk dus). Maar dat kon een veehouder zelf niet doen. Stel je voor, een veehouder met 20 ha grasland, had 10 ha hooiland. Hij had nog wel wat anders te doen. Er moest daarom een oplossing komen. Hoe de contacten zijn ontstaan weet ik niet, maar in Drenthe, Overijssel, Gelderland en zelfs in Duitsland woonden aan het einde van de vorige eeuw veel kleine boertjes de z.g. keuterboertjes. (1 koe of geit, wat varkens en veel kippen). Deze mannen hadden in de zomer veel vrije tijd, want dat boerderijtje kon moeder de vrouw wel bewerken. Deze mannen nu kwamen in de zomer naar West Nederland om hier te helpen met maaien en hooien. Deze men sen waren algemeen bekend onder de naam "De Poepen". In de vorige eeuw werden alle Duitsers "Poepen" genoemd. Toen na enkele jaren de meeste boeren een maaimachine hadden aangeschaft, werden al deze mensen werkeloos met alle gevolgen van dien. Sociale voorzie ningen bestonden toen nog niet. 20. Het is mij bekend, dat de redaktie van "Toendertoid" er prijs op stelt, dat som mige ouderen het een en ander zouden vertellen uit vroeger jaren. Gezien mijn leeftijd (ver boven de 80) wil ik proberen hieraan te voldoen. Nu staat er in de Slootgaard een huisje, nog vrij algemeen bekend onder de naam het Poepennest". Een huisje waar vroe ger de maaiers samen kwamen. Na zes lange dagen werken was het voor hen een verpozing om 's zondags hier bijeen te komen om samen te praten met landgeno ten in hun eigen dialect of moedertaal, hun eigen liederen te zingen en samen te bidden overeenkomstig hun religie en zo zich enigszins thuis te voelen. Van het huisje is helaas weinig overgeble ven. Maar een oud schuurtje staat er nog. maar is zo'n plek niet "heilig"? Is het "Poepennest" geen monument? Is hier geen taak weggelegd voor de Stichting "Waarland van Toen" om zo'n monument te bewaren en te beschermen? Soms lezen we in de krant dat ergens een turfschuur gerestaureerd wordt. Maar is "het Poepennest" niet zo'n monument en waard om bewaard te blijven? Slootgaardweg 27. De plaats van het Poepennest

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1992 | | pagina 22