Een dichter kan een zeeslag verheven en mooi
bezingen, maar beschrijven kan hij hem niet.
Alleen als hij de strijd heeft bijgewoond en
koelbloedig genoeg blijft om rustig te obser
veren, maar zelfs dan kan hij niet volledig zijn.
Pas als de dikke kruitdamp opgetrokken is kan
hij verder zien dan het eigen schip. Dan ziet
fakenieuws anno
1797)
hij de gevolgen van de slag die dan ondertus
sen voorbij is of tijdelijk is gestaakt.
Anders dan bij een veldslag, waar de generaal,
ver achter het front de verschillende bewe
gingen beveelt en van een hoogte met weinig
gevaar zijn overzicht behoudt. Want bij een
zeeslag moet degene die oordeelt en beveelt
constant in het heetste vuur en met het groot
ste gevaar opereren. De manoeuvres kunnen
wel uit de verschillende rapporten worden op
gemaakt, maar de werkelijke toestand van een
schip in gevecht is voortdurend aan wisselende
schriktonelen onderhevig en alleen achteraf als
een verhaal vol ontberingen samen te vatten.
taal toe, o.a. refererend aan de roemrijke slag
bij de Doggersbank, waar sommigen met hem
aan deel hadden genomen.
Vervolgens schudde hij velen de hand, groette
en gaf het bevel tot ‘t alarm. Onze dappere
bemanning hoefde niet door het geroffel van
de trommen naar hun posten geroepen te wor
den. Iedereen stond klaar: rustig op het kanon
geleund, met de enterbijl in de forse vuisten
op de loopplank en de metalen donderbus
over de schouder en naar de mars omhoog
geklommen, wachten zij met bedaarde moed
op het comando dat het bloedvergieten
zou beginnen. De ziekenboeg klaar voor de
gewonden en verminkten, het ingereedheid
brengen van de pompen en de brandspuiten,
de proppen voor de grondschoten en de wa-
terbalies bij de kruitluiken. Al deze voorberei
dingen met koelbloedig gemoed, zonder angst
en met een hartelijk “Nou maat hou je goed”.
En ondertussen klonk veldmuziek en gaf een
luid ‘hoezee’ te kennen klaar te zijn voor de
strijd.
67
slag bij Camperduin
met links De Vrij
heid met admiraal
de Winter, in het
midden de Venera
ble met admiraal
Duncan en rechts de
Jupiter met schout-
bij-nacht
ReyNTjes, olie
verfschilderij door
1 Thomas Witcombe,
Maritime Museum
Greenwich Londen
verslag van Pieter
Vuyst in de Friese
Courant van
17 oktober 1797
Eb jw onfcr dcielvi,
PIETEH. VUYST, Eet
M f; D E B U K E K SI
UË. Mirltw hebben wy bfku avntid ten B udTcn ontvangen; wy zyn no vollen bflekj.
dinCL, wjjiULiar kV y UE verzoek Vdtkdnefl btbïwu, Ul.iklriip bcridkt te Jota, gclyk wy
Jtn by detenl dtXM -« wel "J* u']t d™ tcu namen Luunetl dncn. Den lid-.n
tozbcr f m.rrfflll ll uwen, dc-kten wy In het Znid W»KII iWM l.it. Vk* «al
le n kluten Jjui n* r PU" d;n l^ncrj Wtetal ce:i Vlixr dat IUC<1 ilaz’ d>t
Ei i'c Icix Wat ei i i ltd "elk hy de uitkwiw ücdil'ilj mik ii .;ebk.-.A 11(,j»ZC Vit,- (ziende
dM lieEngiflt?e Wkrtfl, firti; inwtt Link, en wagtrc de Er-^Uében op. lueu dc l o-r
VJoöten by eft ’Oder wtrdi, Jigeii iltldvu veur Esmond «in £aet ru glMin^ ódii en ren iuLr
myl je W;l; dflor de hulpvun Verrekykcu ontdekten wy gif mnte Admit,..erfa
l»ifworrup de tvetkliu zei in-ö lien ken nkHnd.cn iwcu EtigellchBti wykiniva neen
wu- JiAflu, of Je overige EagtUcbm vtrlJcnza oor Vluot, zo dn fc ckiïc dc overwinning
bdiieJdm. MUgcm ljii;jvh vin muur Vh£h«it znu dc liikjjeheöe Admutil gcromken lyn-
Wy hebben tajilictr Scbi|» zien zander Stomi, m m atggtn va»etn Vitfthcr
breft Je SJtCMl b, iïnJit STORY tó Df»d*n m Letwctrti nde bctrïikkcn lucks Hrzs
Cti< wel hinder, u|H Uiief .:orr van le licbbeir.
Wy hebben nier rnidan Icunrcn den, oir de HulliBdm tiehbm zJch Jippcr ftrWjai;
vilt den nwjeen dvu Jcei.’r ryn nit den ïirld Wesifn, de faivgtc, ,il.; hierin om.
fcónscven een ‘iv-et wm <k>ii Worst gekuBWd, tbu vpiiiiJlM, wy zagen dat de Mis
tel 'ez' -jntirirtijwiuterj winn, wier ouder drie Schepen wsroi dk baar Biziin llisl vt-rli>
ren hidden.
Zie <luc SfcJtburgd? I ren ep.pve, no alu wy het liebbeo, en vtitrouwes Jat
tey *ut lfrviil'<kr Wrandc in zulk» wWzm hebben,
'Wa« mede wy odi nn-zhicii, na locweoftiHn/ om Heil,
De M:iire vin Egrtnjnd ia» Zw.
EjiKKKi IDP are, den riOctobcT V'ff-