Oase van vorm en kleur in een doodgewoon rijtjeshuis
z
Dankzij de verzameldrift van Richard Hopman
Z
2
O
Voor Richard Hopman (1964) begon het
verzamelen met Iwan Wasiliwitsj Smirnoff
(1895-1956), de Russisch-Nederlandse
KLM-piloot die als gezagvoerder van de
‘Pelikaan’ in 1933 de beroemde kerstvlucht
van Amsterdam naar Batavia uitvoerde. Van
zo’n legendarisch iemand en de toestellen
waarin hij had gevlogen wilde hij dan ook
alles weten en hebben. Vliegtuigmodellen
uiteraard maar ook een zeer persoonlijk
aandenken. Een reisikoontje uit 1629 dat
Smirnhoff van zijn moeder had gekregen
toen hij in 1917 uit zijn geboorteland
vluchtte voor het communisme. Daarop een
afbeelding van de ‘Moeder Gods van Wla
dimir’ die hij altijd in een linnen foedraal
meenam op zijn luchtreizen. Misschien was
dat de reden dat hij het er tijdens een nood
landing op 19 oktober 1923 op een zand
bank in het Kanaal levend vanaf bracht.
Maar wat Richard Hopman daarna vooral ging
verzamelen, vult nu een groot deel van zijn
huis aan de Sleedoornweg in Schoorl. Wie er
binnengaat, belandt in het tijdperk van de art
deco en de Amsterdamse School. De honder
den voorwerpen die daar de ruimte van een
gemiddelde rijtjeswoning vullen, zijn voortge
komen uit de creatieve geesten van een groep
architecten en ontwerpers uit het begin van
de vorige eeuw, die wilden afrekenen met de
zakelijke rationale bouw van Berlage. In plaats
daarvan schiepen ze een overdaad aan vorm en
kleur. Zie enerzijds de Beurs van Berlage aan
het Damrak, anderzijds het Theater Tuschinsky
in de Reguliersbreestraat en Het Schip in de
Spaarndammerbuurt in Amsterdam. Het wa
ren mensen als Michel de Klerk, Piet Kramer,
Hildo Krop en Jan van der Meij om er een paar
een oosterse ‘nimf’
in glas-in-lood
voorbeelden van de
Amsterdamse School
in Schoorl.
links ‘De Bongert’,
Slotlaan 5;
rechts ‘Onder de
bomen, Slotlaan 4
O
4