Oase van vorm en kleur in een doodgewoon rijtjeshuis z Dankzij de verzameldrift van Richard Hopman Z 2 O Voor Richard Hopman (1964) begon het verzamelen met Iwan Wasiliwitsj Smirnoff (1895-1956), de Russisch-Nederlandse KLM-piloot die als gezagvoerder van de ‘Pelikaan’ in 1933 de beroemde kerstvlucht van Amsterdam naar Batavia uitvoerde. Van zo’n legendarisch iemand en de toestellen waarin hij had gevlogen wilde hij dan ook alles weten en hebben. Vliegtuigmodellen uiteraard maar ook een zeer persoonlijk aandenken. Een reisikoontje uit 1629 dat Smirnhoff van zijn moeder had gekregen toen hij in 1917 uit zijn geboorteland vluchtte voor het communisme. Daarop een afbeelding van de ‘Moeder Gods van Wla dimir’ die hij altijd in een linnen foedraal meenam op zijn luchtreizen. Misschien was dat de reden dat hij het er tijdens een nood landing op 19 oktober 1923 op een zand bank in het Kanaal levend vanaf bracht. Maar wat Richard Hopman daarna vooral ging verzamelen, vult nu een groot deel van zijn huis aan de Sleedoornweg in Schoorl. Wie er binnengaat, belandt in het tijdperk van de art deco en de Amsterdamse School. De honder den voorwerpen die daar de ruimte van een gemiddelde rijtjeswoning vullen, zijn voortge komen uit de creatieve geesten van een groep architecten en ontwerpers uit het begin van de vorige eeuw, die wilden afrekenen met de zakelijke rationale bouw van Berlage. In plaats daarvan schiepen ze een overdaad aan vorm en kleur. Zie enerzijds de Beurs van Berlage aan het Damrak, anderzijds het Theater Tuschinsky in de Reguliersbreestraat en Het Schip in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam. Het wa ren mensen als Michel de Klerk, Piet Kramer, Hildo Krop en Jan van der Meij om er een paar een oosterse ‘nimf’ in glas-in-lood voorbeelden van de Amsterdamse School in Schoorl. links ‘De Bongert’, Slotlaan 5; rechts ‘Onder de bomen, Slotlaan 4 O 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2020 | | pagina 4