z
nenweg. Uit zijn kaart valt niet op te maken of
ze over of door de dijk liepen. Wel weten we
zeker dat het Van Lienenswegje nooit door de
dijk is gaan. Waarom zou de BInnenweg dan
wel door de dijk gaan? Het was een weg met
slechts enkele woningen. Het doorgaand ver
keer ging over de Heereweg langs het uiteinde
van de dijk. Waarom dan een coupure daar
vlakbij? Een verklaring zou kunnen zijn dat,
nadat de coupure eenmaal door de Fransen was
gemaakt, deze is gebleven.
Het volgende moet tevens in dit verband wor
den gezien. Jan Nierop, schout van Schoorl en
landmeter, was betrokken bij het bestuur van
de Hondsbossche Zeedijk. De Slaperdijk in
zijn gemeente behoorde tot deze zeewering.
Nierop verrichtte in 1793 hoogtemetingen
aan de Slaperdijk. Hij constateerde dat de in
1526 aangelegde (en in 1541 verzwaarde) dijk
een hoogteverloop had. Aan de duinzijde was
de dijk bijna 7 voet hoger dan aan de zijde van
de (Oude) Schoorlse Zeedijk. Hij berekende
met bewaard gebleven waterstandgegevens dat
als de Hondsbossche doorgebroken was in de
stormvloed van 1675 het zeewater ter hoogte
van de sluis ruim over de Slaperdijk zou stro
men, terwijl het dijkgedeelte bij Hargen nog
voldoende boven het zeewater zou blijven.12
Was de Slaperdijk in de loop der eeuwen ver
zakt, wat meer in de slappe klei- en veengrond
en wat minder op de zandgrond? Of was ze
indertijd niet goed aangelegd?
Nierop wist in ieder geval dat de
noodzaak van het dichten van de
coupure bij Hargen niet zo groot
was.
Batterijstelling aan de Oude) Schoorlse
Zeedijk, deels in de Hondsbossche Vaart.
De graven uit 1799/1800 lagen in per
ceel 26, precies onder het getal. uitsnede
uit kadastrale kaart Groet, sectie A,
1821, Regionaal Archief Alkmaar)
O
Q
O
Q
O
CQ
Is deze coupure in
de Slaperdijk door
de Fransen gegraven
voor hun batterijop-
stelling?
(foto Henk Stapel,
2005)
12 Kaart wegens situatie
Hondsbossche, Nierop, 1793.
Hij schreef dit op zijn kaart. Zijn
berekening was gerelateerd aan
het niveau van ‘volzee’ en het peil
van de Schermerboezem.
22