Vs t de tegen- 18 Overzicht van het strijdtoneel op 10 september 1799 te kening Henk Stapel, 2020) Drie huizen op de Slaperdijk vlakbij de sluis. Woonden hier de sluiswachter en boeren die schapen op de dijk hielden of jaagpaarden leverden? (uitsnede uit kaart Spruytenburg, 1730) In 1799 was de Oude Zandvaart nog niet gedempt en de Slaperdijk had daarmee aan weerszijden een vaart. De Oude Zandvaart lag overigens iets verder van de dijk af dan de Nieuwe Zandvaart (Hargervaart). Ook de Dromer bij Petten was begrensd door water. Dit was het water van de Kuilen, die ooit de klei hadden geleverd voor deze dijk. De Franse aanvallers waren op deze dijken dus beperkt in hun bewegingsvrijheid. De Britten had den het voordeel dat zij met hun batterijen in de lengterichting over de kaarsrechte Slaper en Dromer konden schieten. Twee maan den na de strijd constateerde de Alkmaarder Kuijper dat de huizen op de Slaperdijk tot de grond waren afgebrand.6 Aannemelijk is dat de Engelsen dit hebben gedaan voor een vrij schootsveld van hun batterij en om stander dekking te ontnemen. De Britten waren goed voorbereid. Ze had den stellingen met batterijen ingericht bij de Hondsbossche Zeewering (1), de Dromerdijk (2), de Slaperdijk (4), bij de Jacob Claese sluis (6) en bij het dorp Krabbendam. Daarnaast hadden ze alle bruggen verwijderd. Dat zijn de Kogerbrug (3), de Groeterbrug (5) en het bruggetje vanuit de Hempolder (7) over de Hondsbossche Vaart en mogelijk ook de Krab- bendammerbrug over de Nieuwe Vaart (8). Daarnaast maakten ze aan het einde van de Slaperdijk een coupure tot op het water van de Hondsbossche Vaart.5 Uit kaarten van Spruy tenburg (1730) en Nierop (1793) maken we op dat de sluis in de dijk lag en het voorheen mogelijk was over de dijk naar de Oude Schoorlse Zeedijk te lopen. Brief Kuijper, 30 november 1799. Na de invasie wandelde Kuijper door het gebied waar gevochten was en schreef over de schade naar zijn broer. 6 Brief Kuijper, 30 november 1799. 7 Na in de inpolderingen van het Koegras (1819) en de Anna Paulowna polder (1848) verloor de dijk zijn secondaire zeewerende functie. De schotbalkenafdichting in het NH-kanaal werd al in 1841 gesloopt en de dijk tussen de Jacob Claesse sluis en Krabbendam werd in de jaren 1880 afgegraven. Mogelijk het stuk van de Slaperdijk tot aan het NH-kanaal eveneens in diezelfde tijd. We moeten beseffen dat het gedeelte van de Schoorlse Zeedijk vanaf de Slaperdijk tot Krabbendam nog niet was afgegraven.7 De gehele bijna vijf km lange dijk was ongeveer o 5 O Q m O Q m O CQ z m m 5 V

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2020 | | pagina 18