Vs
t
de tegen-
18
Overzicht van het
strijdtoneel op 10
september 1799 te
kening Henk Stapel,
2020)
Drie huizen op de Slaperdijk vlakbij de sluis. Woonden
hier de sluiswachter en boeren die schapen op de dijk
hielden of jaagpaarden leverden? (uitsnede uit kaart
Spruytenburg, 1730)
In 1799 was de Oude Zandvaart nog niet
gedempt en de Slaperdijk had daarmee aan
weerszijden een vaart. De Oude Zandvaart
lag overigens iets verder van de dijk af dan de
Nieuwe Zandvaart (Hargervaart). Ook de
Dromer bij Petten was begrensd door water.
Dit was het water van de Kuilen, die ooit de
klei hadden geleverd voor deze dijk. De Franse
aanvallers waren op deze dijken dus beperkt
in hun bewegingsvrijheid. De Britten had
den het voordeel dat zij met hun batterijen in
de lengterichting over de kaarsrechte Slaper
en Dromer konden schieten. Twee maan
den na de strijd constateerde de Alkmaarder
Kuijper dat de huizen op de Slaperdijk tot de
grond waren afgebrand.6 Aannemelijk is dat
de Engelsen dit hebben gedaan voor een vrij
schootsveld van hun batterij en om
stander dekking te ontnemen.
De Britten waren goed voorbereid. Ze had
den stellingen met batterijen ingericht bij de
Hondsbossche Zeewering (1), de Dromerdijk
(2), de Slaperdijk (4), bij de Jacob Claese sluis
(6) en bij het dorp Krabbendam. Daarnaast
hadden ze alle bruggen verwijderd. Dat zijn
de Kogerbrug (3), de Groeterbrug (5) en het
bruggetje vanuit de Hempolder (7) over de
Hondsbossche Vaart en mogelijk ook de Krab-
bendammerbrug over de Nieuwe Vaart (8).
Daarnaast maakten ze aan het einde van de
Slaperdijk een coupure tot op het water van de
Hondsbossche Vaart.5 Uit kaarten van Spruy
tenburg (1730) en Nierop (1793) maken we
op dat de sluis in de dijk lag en het voorheen
mogelijk was over de dijk naar de Oude
Schoorlse Zeedijk te lopen.
Brief Kuijper, 30 november 1799. Na de
invasie wandelde Kuijper door het gebied waar
gevochten was en schreef over de schade naar
zijn broer.
6 Brief Kuijper, 30 november 1799.
7 Na in de inpolderingen van het Koegras (1819)
en de Anna Paulowna polder (1848) verloor
de dijk zijn secondaire zeewerende functie. De
schotbalkenafdichting in het NH-kanaal werd
al in 1841 gesloopt en de dijk tussen de Jacob
Claesse sluis en Krabbendam werd in de jaren
1880 afgegraven. Mogelijk het stuk van de
Slaperdijk tot aan het NH-kanaal eveneens in
diezelfde tijd.
We moeten beseffen dat het gedeelte van de
Schoorlse Zeedijk vanaf de Slaperdijk tot
Krabbendam nog niet was afgegraven.7 De
gehele bijna vijf km lange dijk was ongeveer
o
5
O
Q
m
O
Q
m
O
CQ
z
m
m
5
V