mi
Schoorl als badplaats
Vanaf 1958 wordt het vakantiebezoek aan
Schoorl in een gastenstatistiek bijgehouden.
In 1959 zijn in de gemeente 583.350 over
nachtingen geboekt van zomergasten in alle
logiesvormen. 75 van deze overnachtingen
komt voor rekening van kampeerders.
Schoorl hoort als badplaats niet thuis in de
categorie luxe badplaatsen. De eigenlijke bad
plaats is natuurlijk Camperduin. Het Groeter
en Schoorlse strand zijn in 1960 alleen bereik
baar te voet of per fiets. (Inmiddels is ook het
Groeterstrand per auto bereikbaar).
Voor een badplaats zijn uiteraard de ver
bindingen van belang. Zoals gezegd werd
de tramlijn naar Alkmaar in 1913 geopend.
Daarvoor kon men alleen met trekschuit en
'paard en wagen' kon men een paar maal in de
week Alkmaar bereiken.
In de jaren twintig komen de buslijnen op.
Twee kleine busondernemingen vervoeren de
zomergasten sneller naar hun bestemming.
In de vijftiger jaren wordt de tramlijn opge
heven. Er is dan nog één busonderneming,
die de dienst van Alkmaar naar Camperduin
onderhoudt. Aanvankelijk vier per dag tot een
regelmatige 1-uurs dienst. In de zomermaan
den zelfs tot enkele halfuursdiensten.
In 1959 zijn op de dienst Alkmaar-Camperduin
424.213 reizigers vervoerd. In de wintermaan
den ongeveer 25.000 per maand, in de zomer
maanden 65.000. Hierbij moet worden vermeld,
dat in 1959 slechts 32 van de vakantiegangers
gebruik maakt van het openbaar vervoer.
Bevolking en het vreemdelingenverkeer
Tenslotte kan de vraag beantwoord worden
hoe de Schoorlse bevolking heeft gereageerd
op het vreemdelingenverkeer en hoe zij er
anno 1959 tegenover staat.
De notulen van de raadsvergaderingen kun
nen enig licht verschaffen. Uitgaande van de
gedachte, dat de raad de spreekbuis is van de
bevolking.
Tot 1949 bestond de raad uit zeven raadsle
den, in dit jaar uitgebreid tot elf. Tot 1925
waren de zeven raadsleden altijd vertegen
woordigers geweest van de agrarische sector.
Na de Tweede Wereldoorlog verdwijnt het
agrarische element uit de raad. In 1953 zaten
nog 5 agrariërs in de raad, in 1958 slechts 3.
In 1960 was de verdeling van de raadszetels als
volgt: PvdA 3 (1 wethouder), KVP 3 (1 wet
houder), Schoorls Belang 2, Algemeen Belang
1, VVD 1.
Ook hier zien we de tegenstelling tussen
Schoorl en Groet. De lijst Algemeen Belang
werd aangevoerd door een Schoorldammer en
bevatte verder een aantal Groeters. Zij vonden
dat hun belang bij de andere partijen slecht werd
verzorgd. Van de 11 gemeenteraadsleden waren
er 6, die direct ofindirect belang hadden bij het
vreemdelingenverkeer, als pensionhouder, kam
peerterreinhouder of als VVV-bestuurder.
Hoe staat en stond de raad tegenover het
vreemdelingenverkeer
De jonge VVV in Schoorl kreeg niet altijd de
steun waarom zij vroeg. De VVV wil aanslui
ting op het electriciteitsnet. De raad daaren
tegen wil eerst het einde van de mobilisatie
afwachten. De VVV zet echter door en op 2
juni 1917 wordt het voorstel tot electrificatie
aangenomen. Het eerste succes van de VVV.
Als echter in september 1917 B. en W. de raad
voorstellen een bedrag van 100,- te verlenen
voor de uitgave van een gids 'Mooi Schoorl'
zijn er toch nog 2 tegenstemmers. Op 26
augustus 1920 neemt de raad een gewichtig
besluit, namelijk een verplichte aansluiting op
de aan te leggen waterleiding, 'speciaal voor
het pensionbedrijf'. De burgemeester noem
dit een 'dringende eis'. Evenals de elektrici
teit wordt de waterleiding alleen in het dorp
Schoorl aangelegd.
In deze tijd ontstaat tevens in Groet een eigen
VVV. De belangstelling voor het strand komt
Bas Glas voor zijn
bus van de busonder
neming De Jong en
Glas (zie Schoorlse
busondernemingen)
62