mi Schoorl als badplaats Vanaf 1958 wordt het vakantiebezoek aan Schoorl in een gastenstatistiek bijgehouden. In 1959 zijn in de gemeente 583.350 over nachtingen geboekt van zomergasten in alle logiesvormen. 75 van deze overnachtingen komt voor rekening van kampeerders. Schoorl hoort als badplaats niet thuis in de categorie luxe badplaatsen. De eigenlijke bad plaats is natuurlijk Camperduin. Het Groeter en Schoorlse strand zijn in 1960 alleen bereik baar te voet of per fiets. (Inmiddels is ook het Groeterstrand per auto bereikbaar). Voor een badplaats zijn uiteraard de ver bindingen van belang. Zoals gezegd werd de tramlijn naar Alkmaar in 1913 geopend. Daarvoor kon men alleen met trekschuit en 'paard en wagen' kon men een paar maal in de week Alkmaar bereiken. In de jaren twintig komen de buslijnen op. Twee kleine busondernemingen vervoeren de zomergasten sneller naar hun bestemming. In de vijftiger jaren wordt de tramlijn opge heven. Er is dan nog één busonderneming, die de dienst van Alkmaar naar Camperduin onderhoudt. Aanvankelijk vier per dag tot een regelmatige 1-uurs dienst. In de zomermaan den zelfs tot enkele halfuursdiensten. In 1959 zijn op de dienst Alkmaar-Camperduin 424.213 reizigers vervoerd. In de wintermaan den ongeveer 25.000 per maand, in de zomer maanden 65.000. Hierbij moet worden vermeld, dat in 1959 slechts 32 van de vakantiegangers gebruik maakt van het openbaar vervoer. Bevolking en het vreemdelingenverkeer Tenslotte kan de vraag beantwoord worden hoe de Schoorlse bevolking heeft gereageerd op het vreemdelingenverkeer en hoe zij er anno 1959 tegenover staat. De notulen van de raadsvergaderingen kun nen enig licht verschaffen. Uitgaande van de gedachte, dat de raad de spreekbuis is van de bevolking. Tot 1949 bestond de raad uit zeven raadsle den, in dit jaar uitgebreid tot elf. Tot 1925 waren de zeven raadsleden altijd vertegen woordigers geweest van de agrarische sector. Na de Tweede Wereldoorlog verdwijnt het agrarische element uit de raad. In 1953 zaten nog 5 agrariërs in de raad, in 1958 slechts 3. In 1960 was de verdeling van de raadszetels als volgt: PvdA 3 (1 wethouder), KVP 3 (1 wet houder), Schoorls Belang 2, Algemeen Belang 1, VVD 1. Ook hier zien we de tegenstelling tussen Schoorl en Groet. De lijst Algemeen Belang werd aangevoerd door een Schoorldammer en bevatte verder een aantal Groeters. Zij vonden dat hun belang bij de andere partijen slecht werd verzorgd. Van de 11 gemeenteraadsleden waren er 6, die direct ofindirect belang hadden bij het vreemdelingenverkeer, als pensionhouder, kam peerterreinhouder of als VVV-bestuurder. Hoe staat en stond de raad tegenover het vreemdelingenverkeer De jonge VVV in Schoorl kreeg niet altijd de steun waarom zij vroeg. De VVV wil aanslui ting op het electriciteitsnet. De raad daaren tegen wil eerst het einde van de mobilisatie afwachten. De VVV zet echter door en op 2 juni 1917 wordt het voorstel tot electrificatie aangenomen. Het eerste succes van de VVV. Als echter in september 1917 B. en W. de raad voorstellen een bedrag van 100,- te verlenen voor de uitgave van een gids 'Mooi Schoorl' zijn er toch nog 2 tegenstemmers. Op 26 augustus 1920 neemt de raad een gewichtig besluit, namelijk een verplichte aansluiting op de aan te leggen waterleiding, 'speciaal voor het pensionbedrijf'. De burgemeester noem dit een 'dringende eis'. Evenals de elektrici teit wordt de waterleiding alleen in het dorp Schoorl aangelegd. In deze tijd ontstaat tevens in Groet een eigen VVV. De belangstelling voor het strand komt Bas Glas voor zijn bus van de busonder neming De Jong en Glas (zie Schoorlse busondernemingen) 62

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2019 | | pagina 62