de polders tussen Groet, de Hondsbosse Zeewe ring en Zijpersluis, waar bos en duin, strand en zeedijk elkaar ontmoeten. Licht dat zich in honderden gedaanten spiegelt in de wateren van Noord-Holland..." Het glas- in- betonraam was ook als licht schepping bedoeld. Waarbij hij in tegenstel ling tot zijn schilderijen betrekkelijk weinig kleur wilde gebruiken. Douwe van Wigche- ren, in de jaren vijftig en zestig kunstrecensent van de Verenigde Noordhollandse Dagbladen, wijdde een groot artikel in de Alkmaarsche Courant aan de totstandkoming van 'Maria met Kind'. 'De zijluiken werden uitgevoerd in kleine pa nelen van 1 meter bij 50 cm, het middenluik in delen van 2 meter bij 1 meter. Scherf na scherf moest worden gekapt uit glastegels van 25 centimeter in het vierkant en 22 centime ter dik. Die werden op een schot in de juiste maat op hun plaats gelegd en op papier vastge plakt Vervolgens laste hij stukje voor stukje de wapening in elkaar, die dan om en tussen de scherven werd aangebracht. Tenslotte werd de betonmassa er tussen getrild.' Het werk kwam tot stand in de garage van de Alkmaarse betonfabrikant J.Sterk, een naam genoot maar geen familie. Die werd zo enthou siast dat hij ging meehelpen. Al zoekende en tastende kreeg Thijs Sterk weleens een andere opvatting over zijn compositie dan op de werkte kening stond, een die een mooiere werking van lijn en kleur beloofde. Dan moest zon wapening weer uit elkaar en helemaal opnieuw worden 5 Thijs Sterk, 'Maria met kind.' montage van het glasinlood in de RK ULO 'Leeuwenhorst' te Noordwijkerhout

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2019 | | pagina 5