Warmenhuizen, Schoorldam en Schoorl. Tweemaal per dag kon je in deze bus stappen en wel 's morgens om je familie te bezoeken en 's mid dags om weer naar huis te gaan. Een busdienst die wel uiterst kort heeft gereden is die van de Spoor wegen, ter vervanging van het in 1947 gestopte personenvervoer van de tram. Deze bus startte bij de IJssalon van Jonker, en reed dan via het station en Schoorldam naar Alkmaar. Jan de Ridder, chauffeur De man die dit alles zelf heeft meegemaakt, de man die bij een groot deel van deze ondernemin gen als chauffeur heeft gereden en die u zeker heel veel meer van zijn belevenissen zou hebben kunnen vertellen dan wij hier optekenden, is Jan de Ridder. Net als vele Schoorlaars begon Jan de Ridder zijn carrière in de duinen. Lang zou dit echter niet duren. Na bediende bij pension 'Scorlewald' van Wognum, na slagersknecht res pectievelijk bij Teunis Ott en Jac. Hopman werd hij buschauffeur bij Cor Nieuwland. Dit, nadat hij het rijden in een autobus van Nic. Schuit had geleerd. Van hier zou hij in 1925 verhuizen naar de busonderneming van Van Mullum, waar hij samen met Klaas Strooker het voltallige perso neel vormde. "Tja, dat waren heel andere tijden, je dienst begon 's morgens om kwart voor zeven en 's avonds elf uur was je pas klaar. Onderweg stond mijn vrouw met een pannetje eten, want thuis eten tussen de middag was er in het be gin niet bij. Bushaltes waren er praktisch nog niet, de vaste klanten gaven d.m.v. het een of andere teken te kennen dat ze van plan waren mee te gaan en daarbij kon het heel goed ge beuren dat die potentiële klant nog niet klaar was en je maar even moest wachten." Van Van Mullum ging Jan de Ridder naar Jaap de Jong waar hij tot het einde als chauffeur heeft gediend. En zo verhuisde hij in 1940 met de bussen naar de onderneming van Dolf Schalkwijk. Vooral de eerste tijd, de oorlog was ondertussen uitgebroken, viel het hier lang niet mee. Toch wist Schalkwijk zijn bus sen tot 1943 op de weg te houden, al reden de bussen toen op houtgas. Achter de bus reed een karretje, waar een grote koker op was ge plaatst. In deze koker werd een vuur gestookt met dennenhout. Het gas dat hierbij ontstond werd via slangen naar de motor van de bus geleid om zo de motor te laten draaien. De busonderneming werd na het overlijden van directeur J.W. Schalkwijk in 1970 over genomen door de NACO (eigendom van de NS). Al in 1972 werd de NACO overgeno men de NZH uit Haarlem, waarna in de jaren '90 ConneXXion eigenaar werd. De garage van de familie De Jong Sindsdien is er toch wel heel veel veranderd. In 1939 schakelde Jaap de Jong geheel over op het garage-en taxibedrijf. In 1946 werd hij opgevolgd door zijn zoon Johan en zijn getrouwe medewerker Cor Hopman, die tot 1967 in het bedrijf is gebleven. Jaap de Jong, zoon van Johan nam de garage vervolgens over in 1964 en stopte uiteindelijk in 1994. Alphons F.J. Leysen de Kromhout, met erachter de ketel voor het houtgas, is vastgelopen in de kant van de Duinweg. dit artikel verscheen eerder in "t Is maar datje 't weet', 1977 illustraties AFJ.L) 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2019 | | pagina 17