JU"
i nip
Fiatbussen de onderneming van Kooger op de
knieën wist te dwingen. In 1926 werd Dam
door Parma uitgekocht, waarop de onder
neming verder onder de naam 'Parma's Luxe
Fiatdienst' heeft gereden.
Van Mullum
Omstreeks 1924 begon Van Mullum een busver
binding van Petten, Schoorl, Bergen naar Alk
maar. Deze Van Mullum had zijn garage bij Huize
Mariahofaan de Duinweg. Dezelfde garage waar
voordien Jaap Schuit zijn Ford had staan, waar
mee deze een transportbedrijf onder hield. Deze
Jaap Schuit komen we later tegen als de eigenaar
van 'De Rustende Jager', terwijl zijn zoon Nic.
Schuit, voordat hij zijn vader opvolgde, nog als
chauffeur bij Jaap de Jong heeft gereden.
Nadat Van Mullum met een busje (een Ford)
was begonnen, zou hij er ondanks zijn zwakke
positie toch nog twee bussen aan toevoegen,
te weten een Berliet en een Daag. Vooral
omdat hij in Bergen geen passagiers mocht
oppikken, maar ook omdat het materiaal
waarmee hij reed, verre van goed was, zou Van
Mullum de concurrentie niet weten vol te
houden. En toen dan ook zijn Berliet in elkaar
15
garage Van Mullum, Duinweg 24, later garage Van Reenen
en nog weer later garage Boots
De bussen van Van
Mullum bij café
Wognum te Cam
perduin
boven: v.l.n.r voor:
Wim de Waard uit
Petten,
Dina Bestevaar,
Trien Koopman en
Grietje Koopman
achter: postbode
Piet Praat uit Groet,
en de buschauffeur
Klaas Strooker
op de bus:
Jan Vriendjes en
dochter Geertruida
onder: Klaas Strooker
voor een T-Ford met
zittend Van Mullum