JU" i nip Fiatbussen de onderneming van Kooger op de knieën wist te dwingen. In 1926 werd Dam door Parma uitgekocht, waarop de onder neming verder onder de naam 'Parma's Luxe Fiatdienst' heeft gereden. Van Mullum Omstreeks 1924 begon Van Mullum een busver binding van Petten, Schoorl, Bergen naar Alk maar. Deze Van Mullum had zijn garage bij Huize Mariahofaan de Duinweg. Dezelfde garage waar voordien Jaap Schuit zijn Ford had staan, waar mee deze een transportbedrijf onder hield. Deze Jaap Schuit komen we later tegen als de eigenaar van 'De Rustende Jager', terwijl zijn zoon Nic. Schuit, voordat hij zijn vader opvolgde, nog als chauffeur bij Jaap de Jong heeft gereden. Nadat Van Mullum met een busje (een Ford) was begonnen, zou hij er ondanks zijn zwakke positie toch nog twee bussen aan toevoegen, te weten een Berliet en een Daag. Vooral omdat hij in Bergen geen passagiers mocht oppikken, maar ook omdat het materiaal waarmee hij reed, verre van goed was, zou Van Mullum de concurrentie niet weten vol te houden. En toen dan ook zijn Berliet in elkaar 15 garage Van Mullum, Duinweg 24, later garage Van Reenen en nog weer later garage Boots De bussen van Van Mullum bij café Wognum te Cam perduin boven: v.l.n.r voor: Wim de Waard uit Petten, Dina Bestevaar, Trien Koopman en Grietje Koopman achter: postbode Piet Praat uit Groet, en de buschauffeur Klaas Strooker op de bus: Jan Vriendjes en dochter Geertruida onder: Klaas Strooker voor een T-Ford met zittend Van Mullum

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2019 | | pagina 15