z Toch waagde Kooger het om enkele dagen in het hoogseizoen van 1920 naar Bergen aan Zee door te rijden, hetgeen hem enkele pro cessenverbaal opleverde en een dreiging met inbeslagname van de bussen, als hij door zou blijven gaan. Dit alles echter bleek de onder nemers niet te ontmoedigen wat blijkt uit de latere aanschaf van een White en een Scemia waarmee zij onder de naam 'Auto-Omnibus Alkmaar en Omstreken' respectievelijk vanuit Alkmaar diensten naar Broek op Langedijk en Hoorn gingen onderhouden. De zaken gingen goed en in de glorietijd had de onderneming zelfs de beschikking, over zes Ford busjes (enkele met massieve achterbanden), de White en de Scemia. Eén van de chauffeurs bij deze onderming was Parma, die door Kooger werd ontslagen. Gevolg: Parma zon op wraak en richtte in 1924 samen met de heer Dam, die een Fiatga rage had op de hoek van het Scharloo in Alkmaar, de 'Fiat Autodienst Jb. Dam Parma' op. Een busdienst welke in 1925 onder de naam 'Luxe Fiat Autodienst' met behulp van grotere en comfortabelere de laatst genoemde autobusdienst heeft het dan ook niet lang uitgehouden. In 1920 openden de heren Jacob Kooger en G. Manussen in de Spanjaardstraat te Alkmaar een garage. Ze kochten drie Ford-bussen en begonnen een busdienst van Kerkplein te Alkmaar naar Bergen Binnen. Daar de tramlijn Alkmaar- Bergen aan Zee een eeuwigdurende concessie had gekregen, was doortrekking van genoem de dienst naar Bergen aan Zee niet mogelijk. w P Op de Duinweg bij de aansluiting met de Bickerslaan blijken de bus en een particuliere auto elkaar niet te kunnen passeren De Ford van Van Mullum met Jan de Ridder achter het stuur en Klaas Strooker bij de motorkap UQ 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2019 | | pagina 14