lijktijdig ook enkele auto's kocht voor de 'luxe
verhuur'. Wij zouden nu van taxi's spreken.
De steeds groter wordende investeringen
dwongen hem tenslotte in 1928 te kiezen voor
het een ofhet ander. Smid of bus- en garage
ondernemer. Het laatste zou het worden en zo
komt het dat hij in datzelfde jaar de smederij
met het erbij behorende huis verkocht aan
Fons Leysen. Deze kocht met financiële hulp
van schoonvader Johannes de Leeuw, smid te
Schoorldam). Sindsdien oefende hij het smids
vak uit, terwijl zijn vrouw Marie Leysen-de
Leeuw de winkel bestierde.
Jaap de Jong schakelde dus geheel over op de
bussen, waartoe hij in de loop van de tijd zijn
garage tot driemaal toe moest vergroten.
Groot aantal verschillende bussen
Toen Jaap de Jong in 1921 samen met Bas
Glas de autobus-onderneming Alkmaar-
Schoorl-Petten op richtte, was de Fiat slechts
het enige bezit. Al vrij snel echter kwam de
Renault erbij, welke bus net als de eerste,
maximaal slechts twaalf personen kon vervoe
ren. Bij deze twee bussen is het niet gebleven,
De Stewart met in
de deur
Cor Hopman
'Duinvermaak' in Bergen
Boven: Jaap de Jong met zijn luxe taxi
Onder: Voorin Cor en Anne Hopman-Timmer, achter Wilhelmina
en Adriaan Kroon-Duin en Door en Jaap Kuyper-Keete
10