lijktijdig ook enkele auto's kocht voor de 'luxe verhuur'. Wij zouden nu van taxi's spreken. De steeds groter wordende investeringen dwongen hem tenslotte in 1928 te kiezen voor het een ofhet ander. Smid of bus- en garage ondernemer. Het laatste zou het worden en zo komt het dat hij in datzelfde jaar de smederij met het erbij behorende huis verkocht aan Fons Leysen. Deze kocht met financiële hulp van schoonvader Johannes de Leeuw, smid te Schoorldam). Sindsdien oefende hij het smids vak uit, terwijl zijn vrouw Marie Leysen-de Leeuw de winkel bestierde. Jaap de Jong schakelde dus geheel over op de bussen, waartoe hij in de loop van de tijd zijn garage tot driemaal toe moest vergroten. Groot aantal verschillende bussen Toen Jaap de Jong in 1921 samen met Bas Glas de autobus-onderneming Alkmaar- Schoorl-Petten op richtte, was de Fiat slechts het enige bezit. Al vrij snel echter kwam de Renault erbij, welke bus net als de eerste, maximaal slechts twaalf personen kon vervoe ren. Bij deze twee bussen is het niet gebleven, De Stewart met in de deur Cor Hopman 'Duinvermaak' in Bergen Boven: Jaap de Jong met zijn luxe taxi Onder: Voorin Cor en Anne Hopman-Timmer, achter Wilhelmina en Adriaan Kroon-Duin en Door en Jaap Kuyper-Keete 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2019 | | pagina 10