voor kleine schuiten voor de levering van reserve- delen uit de magazijnen van de Rijkswerfin Amsterdam voor de oorlogsvloot in het Nieuwe Diep. De hoofdstad zag echter een mogelijkheid ook voor de koopvaardij haar vaarverbinding te verbeteren. Ze droeg een miljoen gulden bij zodat het kanaal dieper en breder kon worden en haar stad bereikbaar bleef.5 De ontwerper en bouwer van het kanaal, Jan Blanken (1755-1838), maakte zoveel moge lijk gebruik van bestaande meren, polder- en ringvaarten. Boven Alkmaar was dat de geka naliseerde Rekere. Hij overwoog enige tijd de Groote Sloot te benutten. Maar hij zag daar van af omdat hij het kanaal niet wilde laten uitmonden op het Oude Veer bij Oude Sluis. Graafwerkzaamheden voor een haakse bocht in het noorden van de Zijper polder naar de binnenzijde van de zeewerende dijk van het Koegras brachten ook kosten met zich mee. Bovendien werd de vaarweg dan langer. Direct naast de Jacob Claesse sluis werd daarom de Oude Schoorlse Zeedijk een tweede keer doorbroken. Hier kwam een doorvaartsluis die in geval van nood door schotbalken kon 5 J.C. Ramaer, 'De aanleg van het Groot Noord- Hollandsch Kanaal', in De Boer, het Groot Noord-Hollandsch Kanaal 1824-1924, 18 In 1566 - tijdens de eerste inpoldering - liet heemraad Jacob Claesse (1530-1587) een sluis aanleggen in de Schoorlse Zeedijk voor een vaarverbinding vanuit de polder naar de Nieu we Vaart. Via Groote Sloot en Nieuwe Vaart konden de Zijper boeren nu hun producten naar de markt in Alkmaar brengen. Groot Noord-Hollandsch Kanaal Eeuwenlang bleef de situatie ongewijzigd, tot in 1824 Amsterdam met het Groot Noord-Hol landsch Kanaal een betere vaarverbinding naar zee kreeg. Oorspronkelijk was het kanaal slechts Aan de overkant: de Oude Schoorlse Dijk met geheel links, net buiten beeld, het vervolg van het Noord-Hollands Kanaal, in het midden de Grote Sloot en rechts onder vaart aan de voet van de dijk. 50

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2018 | | pagina 51