2 De Graaf, Oorlog om Holland, 240 3 De Vries, Het dijks- en molenbestuur, 120-121 Vaarverbinding naar Hondsbossche Zeewering Voor de aanvoer van palen, rijshout en stenen voor de Hondsbossche Zeewering werd de Rekere gekanaliseerd.4 In 1531 werd hiervoor vaarweg over de Rekere langs Krabbendam af gesneden door het graven van de Nieuwe Vaart. De Nieuwe Vaart sloot aan op de Pettemer en Hondsbossche Vaart die aan de voet van de Schoorlse Zeedijk liep. Deze vaart was ontstaan bij het opwerpen van de dijk. Door de Nieuwe Vaart werd Krabbendam een dode hoek. Dat gold ook voor de wadzijde waar het Sint Maartens Zwin sinds de afdamming ge leidelijk was dichtgeslibd door het ontbreken van de schurende werking van de Rekere. Inpoldering Zijpe De inpoldering van het wad van de Zijpe bood Kennemerland bescherming tegen de zee en tegelijkertijd leverde het landbouw grond op. De veelzijdige Jan van Scorel (1495 1562) was hiervan één van de initiatiefne mers. Het was een aantrekkelijke investering waarvan vooral inwoners van de toen rijkere Zuidelijke Nederlanden gebruik maakten. De eerste inpoldering was van korte duur van wege dijkdoorbraken en oorlogsgeweld tijdens de Opstand tegen de Spanjaarden. Na de mis lukte inpoldering volgde een tweede poging. In 1597 lag de Zijpe definitief droog. 4 Thijssen, 'De Hondsbossche steenen schutsluis te Zaandam', 5 Jacob Claesse sluis, provinciaal monument, 2017-2018 een haventje zijn geweest, want Floris V liet schepen van de Noordzee over het Zijpe (Sint Maartens Zwin) komen.2 De haventjes van Krabbendam waren behalve voor lokaal verkeer ook belangrijk voor de bevoorrading van de nabij gelegen dwangburcht Nuwendoorn. De Rekerdam kreeg al spoedig de naam Schoorlse Zeedijk, dat was omdat Schoorl voor het grootste deel van de kosten van het onderhoud opdraaide. Petten en Groet betaal den ook mee, maar minder.3 49

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2018 | | pagina 50