2 De Graaf, Oorlog om Holland, 240
3 De Vries, Het dijks- en molenbestuur, 120-121
Vaarverbinding naar Hondsbossche Zeewering
Voor de aanvoer van palen, rijshout en stenen
voor de Hondsbossche Zeewering werd de
Rekere gekanaliseerd.4 In 1531 werd hiervoor
vaarweg over de Rekere langs Krabbendam af
gesneden door het graven van de Nieuwe Vaart.
De Nieuwe Vaart sloot aan op de Pettemer
en Hondsbossche Vaart die aan de voet van
de Schoorlse Zeedijk liep. Deze vaart was
ontstaan bij het opwerpen van de dijk. Door
de Nieuwe Vaart werd Krabbendam een dode
hoek. Dat gold ook voor de wadzijde waar het
Sint Maartens Zwin sinds de afdamming ge
leidelijk was dichtgeslibd door het ontbreken
van de schurende werking van de Rekere.
Inpoldering Zijpe
De inpoldering van het wad van de Zijpe
bood Kennemerland bescherming tegen de
zee en tegelijkertijd leverde het landbouw
grond op. De veelzijdige Jan van Scorel (1495
1562) was hiervan één van de initiatiefne
mers. Het was een aantrekkelijke investering
waarvan vooral inwoners van de toen rijkere
Zuidelijke Nederlanden gebruik maakten. De
eerste inpoldering was van korte duur van
wege dijkdoorbraken en oorlogsgeweld tijdens
de Opstand tegen de Spanjaarden. Na de mis
lukte inpoldering volgde een tweede poging.
In 1597 lag de Zijpe definitief droog.
4 Thijssen, 'De Hondsbossche steenen schutsluis
te Zaandam', 5
Jacob Claesse sluis,
provinciaal
monument,
2017-2018
een haventje zijn geweest, want Floris V liet
schepen van de Noordzee over het Zijpe (Sint
Maartens Zwin) komen.2 De haventjes van
Krabbendam waren behalve voor lokaal verkeer
ook belangrijk voor de bevoorrading van de
nabij gelegen dwangburcht Nuwendoorn.
De Rekerdam kreeg al spoedig de naam
Schoorlse Zeedijk, dat was omdat Schoorl
voor het grootste deel van de kosten van het
onderhoud opdraaide. Petten en Groet betaal
den ook mee, maar minder.3
49