r
op aanleg van waterleiding. Hun
collega's in Bergen adverteerden
reeds vroeg met de aanwezig
heid van stromend water.
Het vorenstaande maakt wel
duidelijk dat Schoorl in een
tijdsbestek van ongeveer twintig
jaar meer veranderd is dan in
honderd jaar ervoor. Door de
opkomst van de toeristen
industrie werd de eenzijdige
agrarische economie wat door
broken. Door spoor en bus werd
de mobiliteit verbeterd, hetgeen
invloed kon hebben op de werk
gelegenheid. Met dit laatste was
het niet zo goed gesteld. Er was
in Schoorl veel sociale onvrede,
die blijkens de archiefstukken
soms naar buiten kwam. Na de
verkiezingen van 1918 (de eerste
met algemeen kiesrecht) waren
in de gemeenteraads
vergadering zeer radicale
geluiden te horen. Een gemeen
teraadslid (Lührs) stemde tegen
het voorgestelde salaris van de
gemeenteveldwachter, omdat
een dergelijke functionaris er
alleen was voor de belangen van
de betere klasse. Er was ook een
verbitterd debat over de voor
zieningen die 's winters voor
de werklozen werden getroffen.
Toen in 1919 het salaris van de
directeur-administrateur van
het electriciteitsbedrijf was
vastgesteld, schreef de R.K.
Kiesvereniging omtrent de
hoogte daarvan een brief aan
het gemeentebestuur die de
diepe verontwaardiging van de
burgemeester opriep. Het moet
wel bar geweest zijn, want bur
gemeester Peeck viel blijkens de
raadsnotulen niet snel uit zijn
rol en leidde de vergaderingen
op evenwichtige wijze. Enige
raadsleden zeiden ook minder
gelukkig te zijn met de bewoor
dingen van de brief, maar zei
den ook wel begrip te hebben
voor de strekking ervan. Ook in
1924 was er nog een eruptie bij
gelegenheid van de installatie
van burgemeester van Fridagh.
Behalve de installerende wet
houder heeft toen niemand
het woord gevoerd met uitzon
dering van het raadslid mevr.
Kok-de Jager. Zij zei dat ze in
de raad de arbeidersbelangen
voorstond, hetgeen in Schoorl
een zware taak was, aangezien
ze steeds werd voorbijgezien. Ze
deed in deze een beroep op de
nieuw benoemde burgemeester.
De geschetste ontwikkelingen
hebben zich grotendeels voorge
daan onder het burgemeester
schap van A.J. Peeck, die het
ambt ongeveer 24 jaar vervuld
heeft. Nadat hij korte tijd ziek
was geweest, werd in de raads
vergadering van 4 juni 1924
medegedeeld dat hij was over
leden. Hij werd opgevolgd door
P.G.L.F. baron van Fridagh, die
bij koninklijk besluit van
4 augustus 1924 benoemd was en
op 20 augustus van dat jaar door
wethouder van Lienen in de
raadsvergadering geïnstalleerd
werd. Sommige zaken werden in
die jaren toch wel snel afgedaan.
N.J. Out
ENIGE BRONNEN:
Regionaal Archief Alkmaar,
Secretariearchief Gemeente Schoorl:
Notulen Gemeenteraad 1915-1932;
Verslagen van de toestand der
gemeente 1872-1920;
Inv.nr. L362, Brieven betreffende
autobusdiensten 1925-1929;
Inv.nr. L 344, Rapport over de
oprichting van een gemeentelijk
electriciteisbedrijf 1917;
Inv.nr. L343, Stukken betreffende
de gaslevering door Warmenhuizen
1921-1931;
Inv.nr. L 355, Overeenkomst met de
directeur van het Provinciaal
Waterleidingbedrijf etc. 1925-1930;
Inv.nr. L403, Stukken betreffende
het vestigen van een hulptelegraaf-
en telefoonkantoor 1908-1912;
W. Verboom J.Beets: Daar komt de
tram uit Schagen. Schoorl. 2001.
H.W. Lintsen e.a.: Geschiedenis van
de techniek in Nederland, deel III.
Zutphen. 1993-
NASCHRIFT REDACTIE
Wilt u nog meer over het spoor rond
Schoorl weten dan kunt u de nummers
20, 21 en 22 van Scoronlo hierop
nalezen.
Cultuur-historische Vereniging Scoronlo november 2006