r op aanleg van waterleiding. Hun collega's in Bergen adverteerden reeds vroeg met de aanwezig heid van stromend water. Het vorenstaande maakt wel duidelijk dat Schoorl in een tijdsbestek van ongeveer twintig jaar meer veranderd is dan in honderd jaar ervoor. Door de opkomst van de toeristen industrie werd de eenzijdige agrarische economie wat door broken. Door spoor en bus werd de mobiliteit verbeterd, hetgeen invloed kon hebben op de werk gelegenheid. Met dit laatste was het niet zo goed gesteld. Er was in Schoorl veel sociale onvrede, die blijkens de archiefstukken soms naar buiten kwam. Na de verkiezingen van 1918 (de eerste met algemeen kiesrecht) waren in de gemeenteraads vergadering zeer radicale geluiden te horen. Een gemeen teraadslid (Lührs) stemde tegen het voorgestelde salaris van de gemeenteveldwachter, omdat een dergelijke functionaris er alleen was voor de belangen van de betere klasse. Er was ook een verbitterd debat over de voor zieningen die 's winters voor de werklozen werden getroffen. Toen in 1919 het salaris van de directeur-administrateur van het electriciteitsbedrijf was vastgesteld, schreef de R.K. Kiesvereniging omtrent de hoogte daarvan een brief aan het gemeentebestuur die de diepe verontwaardiging van de burgemeester opriep. Het moet wel bar geweest zijn, want bur gemeester Peeck viel blijkens de raadsnotulen niet snel uit zijn rol en leidde de vergaderingen op evenwichtige wijze. Enige raadsleden zeiden ook minder gelukkig te zijn met de bewoor dingen van de brief, maar zei den ook wel begrip te hebben voor de strekking ervan. Ook in 1924 was er nog een eruptie bij gelegenheid van de installatie van burgemeester van Fridagh. Behalve de installerende wet houder heeft toen niemand het woord gevoerd met uitzon dering van het raadslid mevr. Kok-de Jager. Zij zei dat ze in de raad de arbeidersbelangen voorstond, hetgeen in Schoorl een zware taak was, aangezien ze steeds werd voorbijgezien. Ze deed in deze een beroep op de nieuw benoemde burgemeester. De geschetste ontwikkelingen hebben zich grotendeels voorge daan onder het burgemeester schap van A.J. Peeck, die het ambt ongeveer 24 jaar vervuld heeft. Nadat hij korte tijd ziek was geweest, werd in de raads vergadering van 4 juni 1924 medegedeeld dat hij was over leden. Hij werd opgevolgd door P.G.L.F. baron van Fridagh, die bij koninklijk besluit van 4 augustus 1924 benoemd was en op 20 augustus van dat jaar door wethouder van Lienen in de raadsvergadering geïnstalleerd werd. Sommige zaken werden in die jaren toch wel snel afgedaan. N.J. Out ENIGE BRONNEN: Regionaal Archief Alkmaar, Secretariearchief Gemeente Schoorl: Notulen Gemeenteraad 1915-1932; Verslagen van de toestand der gemeente 1872-1920; Inv.nr. L362, Brieven betreffende autobusdiensten 1925-1929; Inv.nr. L 344, Rapport over de oprichting van een gemeentelijk electriciteisbedrijf 1917; Inv.nr. L343, Stukken betreffende de gaslevering door Warmenhuizen 1921-1931; Inv.nr. L 355, Overeenkomst met de directeur van het Provinciaal Waterleidingbedrijf etc. 1925-1930; Inv.nr. L403, Stukken betreffende het vestigen van een hulptelegraaf- en telefoonkantoor 1908-1912; W. Verboom J.Beets: Daar komt de tram uit Schagen. Schoorl. 2001. H.W. Lintsen e.a.: Geschiedenis van de techniek in Nederland, deel III. Zutphen. 1993- NASCHRIFT REDACTIE Wilt u nog meer over het spoor rond Schoorl weten dan kunt u de nummers 20, 21 en 22 van Scoronlo hierop nalezen. Cultuur-historische Vereniging Scoronlo november 2006

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2006 | | pagina 7