Schoorl krijgt moderne voorzieningen (1908-1930) 4-&rf Hiernaast een relaas hoe in het begin van de vorige eeuw Schoorl voorzien werd van nieuwigheden als openbaar vervoer, electriciteit, gas en waterleiding. Bij de aanleg daarvan speelde het gemeentebestuur natuurlijk een rol en het functioneren van dat bestuur komt dan ook wat ter sprake. Het initiatief voor de nieuwe voorzieningen kwam veelal meer van buiten dan van het gemeentebestuur. <p Tintr/ PArcAtrrtdo. t ■V 'i^riia\ *-<*» jl In het jaar 1909 was de predi kantsplaats bij de Nederlands Hervormde gemeente te Schoorl vacant. De zojuist in Leiden afgestudeerde student J.C.A. Fetter had belangstelling voor het vervullen van de vacature en zou op een zondagmiddag te Schoorl preken. Hij reisde daartoe per trein naar Alkmaar, ging verder per stoomtram naar Bergen en kwam uiteindelijk te voet naar Schoorl. De wandeling nam hem onmiddellijk in voor Schoorl evenals de ontmoeting met de kerkelijke gemeente. De ontmoeting viel wederzijds positief uit en aldus volgde zijn benoeming. Het vorenstaande wordt hier vermeld om te schetsen hoe moeilijk je in 1909 het dorp bin nenkwam en uiteraard ook hoe moeilijk het was om eruit te komen. Regelmatig vervoer was er niet. Ook nutsvoorzieningen als gas, electriciteit en waterlei ding ontbraken. Kort na 1909 is dit alles in ongeveer twintig jaar tot stand gekomen, waarmee Schoorl een ander dorp werd. De eerste vaste verbinding met de buitenwereld kwam al kort voor 1909 tot stand en ging door de dunne draad van de telegraaf en de telefoon. Er was al geruime tijd een hulp postkantoor in Schoorldam. We mogen aannemen dat dat kan toor daar gevestigd was omdat de belangrijkste weg boven Alkmaar langs het Noord- Hollandsch-kanaal liep en de postkoets Schoorldam aandeed. Toen de brievengaarder aldaar zijn functie beëindigde, trachtte het gemeentebestuur het kan toor verplaatst te krijgen naar het dorp. Vanuit Alkmaar, waar het hulpkantoor onder be hoorde, werd te kennen gegeven dat er mogelijkheden waren om in het dorp een tweede hulp kantoor te krijgen en dat er ook mogelijkheden waren voor een telegraaf- en telefoonverbinding. Het gemeentebestuur zond een verzoekschrift naar de minister van Waterstaat, die erover ging. Twee jaar ging heen met bureau cratische procedures, maar in 1908 werd in Schoorl een hulp postkantoor met telegraaf- en telefoonverbinding geopend. Voor het publiek was er een spreekcel. De kosten daarvan waren voor rekening van de gemeente evenals het (deel)- salaris van de telegrafist- brievengaarder. In 1919 nam het rijk de hele zaak over. Een meer belangrijke verbin ding met de buitenwereld liep langs spoorstaven. Na 1880 breekt in Nederland een periode aan waarin veel stoomtramlijnen werden aangelegd. Schagen was een waar centrum met lijnen naar Hoorn, Alkmaar en Van Ewijcksluis (Wieringen), allen door verschillende maatschap pijen. Voor de lijn naar Alkmaar was in 1896 een vereniging opgericht die bij het rijk een concessie aanvroeg met verzoek om subsidie. Dit leidde in 1904 tot de oprichting van de Noorder Stoomtramweg Maatschappij. Het gemeentebestuur van Schoorl zag het belang van de lijn in en nam aandeel in het kapitaal, aanvankelijk voor Cultuur-historische Vereniging Scoronlo november 2006

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2006 | | pagina 4